Fred en Henk maken 1500ste ‘Zie Zo Zondag’ bij Omroep Heemskerk

Vandaag, zondag 25 juli 2021,  maakten Fred Kos en Henk de Ruijter de 1500ste radio-uitzending van ‘ZieZoZondag’. Zij begonnen in 1992 met hun radioprogramma bij Omroep Heemskerk en werden door de radio- en tv-collega’s en hun vele luisteraars in het zonnetje gezet.

(bronnen: NH Nieuws / RTV Heemskerk)

Een heuglijke dag voor Omroep Heemskerk. Het populaire radioprogramma ZieZoZondag beleefde zijn 1.500ste aflevering. Reden voor een feestje met de presentatoren Fred Kos en Henk de Ruijter als middelpunt.

Als sinds 1993  maken ze de show die nog wel eens van naam veranderde, maar waarin inhoudelijk weinig is gesleuteld: een leuk plaatje, plaatselijk nieuws en een spelletje blijken na  bijna dertig jaar nog steeds aan te slaan. “De mensen weten wat ze krijgen”, zegt IJmuidenaar Henk de Ruijter. En ze waarderen het. “Dus veranderen we niet zo veel.”

Fred Kos is in zijn eentje begonnen, De Ruijter sloot niet veel later aan bij de lokale zender. En altijd op zondagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur. “Een prachtig moment voor het programma dat wij maken”, zegt De Ruijter. “Gewoon gezellig. Precies wat de Heemskerkers willen.” Fred Kos: “We danken het succes aan de continuïteit: op een vast tijdstip en altijd dezelfde presentaroren.”

Vakantie

Het is maar een enkele keer voorgekomen dat één van hen er niet was op zondag. Kos: “Ik ga wel eens op vakantie, maar nooit langer dan een midweek.  Ik zorg altijd dat dat ik er op zondag weer ben.  Ja, het werkt wel een beetje verslavend.  Vind je het gek na 1.500 uitzendingen?”

Henk de Ruijter: “Of we fenomenen zijn geworden? Nou, Fred en ik zijn allebei nogal bescheiden. Maar de mensen kennen ons wel, althans onze stemmen. Laatst was ik bij de slager hier in Heemskerk. En die man vroeg of ik soms de presentator was van het zondagochtendprogramma. Dat is wel leuk om te horen. Voor de rest zijn we vrij nuchter. We doen ons ding en hopen nog jaren door te gaan.”