Heemskerkse kunstrijdster Sharon Luit naar Challenge Cup en Nederlands Kampioenschap

Foto: Aangeleverd

Vanaf morgen, donderdag 24 februari, tot en met zondag 27 februari vindt in het IJssportcentrum in Tilburg de KNSB Challenge Cup plaats. Dit is het grootste kunstrij-evenement op Nederlandse bodem. Een van de deelnemers is de 14-jarige Sharon Luit uit Heemskerk.

Sharon heeft zich gekwalificeerd voor deelname aan het Nederlands Kampioenschap/Challenge Cup In de categorie Advanced Novice.

Sharon liet het hele jaar een mooie progressie in haar küren zien. Ze reed in de afgelopen maanden internationale ISU-wedstrijden in Dortmund en Oberstdorf. Zij zal zich In Tilburg wederom moeten meten met een zeer sterk internationaal veld. Kunstrijden weer populair
In de afgelopenweken heeft het kunstrijden in Nederland weer veel aan populariteit gewonnen. Dat heeft alles te maken met het optreden van Lindsay van Zundert tijdens de Olympische Winterspelen in Beijing. Het was voor de eerste keer na 46 jaar dat er weer een Nederlandse kunstrijdster aan de Spelen deelnam. Dit dankzij kunstrij-iconen Sjoukje Dijkstra en Joan Haanappel die zich al jarenlang inzetten voor het ontwikkelen van nieuw kunstschaatstalent in Nederland. Door het rijden van een foutloze korte kür wist Lindsay door te dringen tot de laatste 20 waardoor ze ook de lange kür mochten rijden. Uiteindelijke eindigde ze op een 18e plaats..

Het ligt voor de hand dat Lindsay er ook over 4 jaar bij de Spelen in Italië weer bij zal zijn. Ze is pas 17 jaar en heeft dus nog een hele toekomst voor zich. En dat geldt wellicht nog sterker voor Sharon Luit, die over 4 jaar ongeveer net zo oud is als Lindsay nu. Dus… wie weet?!

Hieronder Sharon in actie tijdens KNSB Cup 2 FS in Heerenveen op 19 december 2021. En wat de  KNSB Challenge Cup betreft wensen we Sharon heel veel succes.