Heemskerk Lokaal grootste in Heemskerk

Foto: Wim Meijer Fotografie

Lokale partijen grote winnaars Gemeenteraadsverkiezingen in regio Kennemerland; Alkmaar, Zandvoort en alle IJmondgemeenten gaan naar ‘lokaal’, VVD grootste in Heemstede, Bloemendaal en Haarlemmermeer, PvdA grote winnaar in Haarlem.

Hoewel de definitieve uitslag van de Gemeenteraadsverkiezingen pas op 21 maart bekend wordt kan worden geconcludeerd dat de lokale partijen een steeds bepalendere rol spelen in de gemeentepolitiek. In de regio Kennemerland werden de ‘lokalen’ in de meeste gemeenten de grootste of bijna de grootste.

In de gemeente Heemskerk kwam Heemskerk Lokaal opnieuw als de grootste gebleven. De partij kreeg 32,7% van de stemmen, oftewel 9 van de 25 zetels.. Het betekent een enorme stijging ten opzichte van 2018 Heemskerk Lokaal 19,9% van de stemmen behaalde.

Als tweede partij eindigde D66, dat een winst boekte en uitkwam op 12,9% van de stemmen. Dat was vier jaar geleden nog 10,9%.

De VVD haalde minder stemmen dan bij de vorige verkiezingen en is de derde partij met 12,3% van de stemmen, goed voor 3 zetels. Daarmee leveren de liberalen 1 zetel in ten opzichte van 2018 toen ze nog 13,4% van de stemmen behaalde.

Liberaal Heemskerk is de vierde partij van Heemskerk met 11,6% van de stemmen en 3 zetels (dit was bij de vorige verkiezingen 16,5%, 4 zetels).

Uitslagen van de overige partijen

• GroenLinks haalde 11,2% en 3 zetels (was 12,2% en 3 zetels).
  • Het CDA haalde 10,5% en 2 zetels (was 16,0% en 4 zetels).
  • De PvdA haalde 8,8% en 2 zetels (was 8,6% en 2 zetels).

Opkomst
Het opkomstpercentage in de gemeente Heemskerk komt uit op 46,5%, bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 lag dit op 51,0%.