Natuurproject De Vlotter tussen Castricum en Heemskerk geopend

Wie regelmatig tussen Castricum en Heemskerk rijdt kent het wel, het tuindersgebied aan de duinkant waar tientallen jaren allerlei groenten werden gekweekt. Wie nu kijkt ziet een zandvlakte met waterplassen. Dit nieuwe gebied, genaamd De Vlotter, is aangelegd door het PWN en op vrijdag 8 april officieel geopend.

Met het natuurproject De Vlotter worden een drietal doelen nagestreefd: bescherming van de drinkwaterbel onder het duin tegen gewasbeschermingsmiddelen die werden gebruikt door de tuinders, berging van regenwater na overvloedige regenval zodat de directe omgeving snel kan ontwateren, stimuleren van biodiversiteit door veelsoortige begroeing en het ruimte geven aan recreatie.

Het is nu nog een kaal aandoend gebied maar over een jaar een groene zone met hopelijk veelkleurige planten.

IJmond Nieuws was aanwezig bij de opening en maakte bijgaande reportage.