Afsluitingen, omleidingen en vertragingen in mei door werkzaamheden A9 bij Wijkertunnel:

Foto: Wim Meijer Fotografie

In de maand mei voert Rijkswaterstaat onderhoud uit aan de A9 bij de Wijkertunnel. Gedurende de werkzaamheden zijn er afsluitingen tussen knooppunt Velsen en knooppunt Beverwijk. Verkeer wordt omgeleid en moet rekening houden met tien minuten tot een half uur extra reistijd.

Vrijdag 6 mei – maandag 9 mei: volledige afsluiting in beide richtingen
In het weekend van 6 tot 9 mei vernieuwt Boskalis in opdracht van Rijkswaterstaat het asfalt tussen knooppunt Velsen en knooppunt Beverwijk. De Wijkertunnel is tijdens de werkzaamheden afgesloten in beide richtingen. De afsluiting duurt van vrijdag 6 mei 21.00 uur tot maandag 9 mei 05.00 uur.

Omleidingen
Verkeer wordt ter plaatste met behulp van gele borden omgeleid.

• Verkeer tussen Alkmaar en Haarlem in beide richtingen via de A22 (Velsertunnel);
  • Verkeer tussen Alkmaar en Haarlem in beide richtingen wordt geadviseerd te rijden via N8 – A8 – A10 – A5.
  • De directe toerit vanuit Velsen-Noord / Beverwijk richting Haarlem via de A22 is dicht. Verkeer richting Haarlem wordt omgeleid via Alkmaar om vervolgens te keren bij afrit 9 Heemskerk.
  • Verkeer vanuit Beverwijk-Oost / Noorderweg richting Haarlem wordt omgeleid via de A9 richting Alkmaar, om vervolgens te keren bij afrit 9 Heemskerk en via de A22 naar Haarlem te reizen.
  • De toerit vanaf de N202 en de A208 is afgesloten. Verkeer vanuit IJmuiden/Velsen/Haarlem richting Alkmaar reist via knooppunt Rotterpolderplein over de A9 naar de A22.

De extra reistijd bedraagt 10 tot 30 minuten.

Vrijdag 13 mei – maandag 16 mei: afsluiting in fases
In het weekend van 13 tot en met 16 mei vernieuwt Boskalis de voegovergangen in de Wijkertunnel. De tunnel wordt tijdens deze werkzaamheden in verschillende fases afgesloten:

• Vrijdag 13 mei 21.00 uur tot zondag 15 mei 07.00 uur: Wijkertunnel afgesloten richting Haarlem. De directe toerit vanuit Velsen-Noord / Beverwijk richting Haarlem via de A22 is dicht. Verkeer richting Haarlem wordt omgeleid via Alkmaar om vervolgens te keren bij afrit 9 Heemskerk.
  • Zaterdag 14 mei 21.00 uur tot maandag 16 mei 05.00 uur: Wijkertunnel afgesloten richting Alkmaar. De toerit vanaf de N202 en de A208 is afgesloten. Verkeer vanuit IJmuiden/Velsen/Haarlem richting Alkmaar reist via knooppunt Rotterpolderplein over de A9 naar de A22.

Weersgevoelige werkzaamheden
Onderhoudswerkzaamheden zijn afhankelijk van goed weer. Bij slecht weer kunnen de werkzaamheden mogelijk niet doorgaan. Ze worden dan opnieuw ingepland. Deze werkzaamheden stonden eerder gepland begin april maar gingen vanwege het slechte weer niet door.

Advies
Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers hun reis voor te bereiden met behulp van www.rws.nl/werkzaamheden en de gele borden te volgen die de omleidingsroutes aangeven.

Meer informatie
Meer informatie over het groot onderhoud aan de A9 is te vinden op www.rijkswaterstaat.nl/wegenonderhoud-noord-holland. Weggebruikers kunnen voor meer informatie ook bellen met de Landelijke Informatielijn van Rijkswaterstaat: 0800-8002 (gratis).