Na 15 jaar afscheid van Truckrun IJmond en Zaanstreek

HEEMSKERK / ZAANSTAD – Maar liefst 15 jaar lang was het een groot feest voor, bij toerbeurt, de cliënten van Hartenheem in Heemskerk en van de Prinsenstichting uit Purmerend. Ieder jaar reden ze mee als ‘bijrijders’ in de karavaan van zo’n 120 indrukwekkende vrachtwagens, begeleid door circa 80 motoren en nostalgische, veelal Amerikaanse en Duitse politiewagens.

Afgelopen zaterdag, 29 oktober kwam er een eind aan dit prachtige initiatief van de Globetruckers, een groep truckers onder leiding van secretaris Melgert Rink en voorzitter Rene Penning. Jaar in, jaar uit, waren ze bezig om alles te organiseren voor die ene bijzondere dag in september waarop de veelal jeugdige mensen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking even ‘Kings of the Road’ waren.

De IJmond en de Zaanstreek zullen het voortaan zonder dit bijzondere evenement moeten doen. Waarom Melgert en Rene stoppen? Het heeft alles te maken met de enorme rompslomp rond vergunningen van alle verschillende gemeenten waar de karavaan steeds doorheen trok, en alle extra kosten die daarmee gepaard gingen.

Zaterdag 29 oktober was dus de laatste keer dat het terrein van Harteheem vol stond met verlichte trucks in het teken van de zogenaamde Lichiesavond. Een avond die, ondanks de gemengde gevoelens rond het afscheid, toch heel bijzonder werd voor Melgert en René, die sinds die avond door het leven gaan als Lid in de Orde van Oranje Nassau.

IJmond Nieuws was aanwezig tijdens de Lichiesavond en maakte bijgaande reportage. Klik hiervoor op de hoofdfoto bovenaan dit bericht.