Informatieavonden over energiebesparing in Beverwijk en Heemskerk

Foto: od IJmond

In maart vinden twee bijeenkomsten plaats in Beverwijk en Heemskerk om inwoners van deze twee gemeentes te informeren over de mogelijkheden van energiebesparing.

Tijdens deze bijeenkomsten wordt informatie verstrekt over energiemaatregelen, over de beschikbare subsidie en over de onlangs gemaakte infraroodfoto’s. Bezoekers die zich van te voren aanmelden voor een van de bijeenkomsten, maken kans op een persoonlijk advies voor het treffen van isolatiemaatregelen op basis van infraroodfoto’s in en om het huis.

De bijeenkomsten zijn gepland op:

• Maandag 14 maart, Beverwijk, Huiderlaan 7, gebouw speeltuin Kindervreugd.
  • Donderdag 24 maart, Heemskerk, De Visserstraat 6a, basisschool de Zilvermeeuw.

In beide gevallen start de bijeenkomst om 20.00 uur en is men welkom vanaf 19.30 uur. Inwoners die bij de informatieavond aanwezig willen zijn, kunnen zich online aanmelden op www.odijmond.nl. In Beverwijk is er ruimte voor maximaal 60 deelnemers.

Meer informatie over isolatiemaatregelen
Tijdens de bijeenkomsten zijn diverse lokale ondernemers aanwezig, die bezoekers meer kunnen vertellen over isolatiemaatregelen. Daarmee is er ook de mogelijkheid om, geheel vrijblijvend, offertes op te vragen. Aanwezigen kunnen ook terecht bij het Duurzaam Bouwloket voor onafhankelijke informatie over het verduurzamen van de eigen woning. De bijeenkomsten worden georganiseerd door Omgevingsdienst IJmond.

Wijkaanpak een succes
Afgelopen weken konden inwoners uit twee wijken in Beverwijk en Heemskerk in aanmerking komen voor een infraroodfoto van de woning. Via een infraroodfoto wordt zichtbaar waar een woning energie en warmte verliest en of het isoleren van een woning zinvol is. Ruim 100 huiseigenaren maakten gebruik van dit aanbod. Daarmee is deze aanpak erg succesvol. Afgelopen weken en aankomende weken worden de foto’s gemaakt.

Verbetering comfort en verlaging kosten
Het isoleren van een woning zorgt ervoor dat het wooncomfort van een woning verbetert. Er ontsnapt minder warmte, waardoor er ook minder gestookt hoeft te worden. Omdat het energieverbruik daalt, dalen ook de jaarlijkse energielasten en dat is weer merkbaar in de portemonnee. Isoleren is dankzij beschikbare subsidie in de gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen nu extra interessant. Particuliere woningeigenaren kunnen tot maximaal 1.500 euro subsidie aanvragen voor dak-, gevel- en vloerisolatie. De subsidieregeling, mogelijk gemaakt door de Provincie Noord-Holland biedt ook subsidie voor isolatieglas. Meer informatie over de subsidie is te vinden op www.wijwonenwijzer.nl.

Kijk voor tips en advies over het verduurzamen van een woning ook op www.duurzaambouwloket.nl.