De beste zak friet van de IJmond haal je in Heemskerk

Foto: Pixabay

In de jaarlijkse friettest van het AD is Lunchroom-Friethuys ‘Bij de Boer’ als beste friettent van de IJmond uit de bus gekomen.

Een bijzondere prestatie, zeker in ogenschouw nemend dat ‘Bij de Boer’ pas sinds 2016 bestaat. Voor de eigenaar is die 25e plaats dan ook een enorme opsteker. Op zijn Facebookpagina geeft hij dan ook aan dat hij het hier nog niet bij laat zitten.  “Volgend jaar gaan we voor de Top-10” zo laat hij weten.

Cijfer 9
Het Friethuys (gevestigd aan de Ruysdaelstraat 31) kreeg van de jury van de AD Friettest een 9 als eindcijfer met als positieve conclusie: “Hoewel de korst nog een tikkeltje krokanter zou kunnen toch een toppertje. Ook hier die aangename aardappelsmaak. De zak is leeg voordat je er erg in hebt”.

In totaal testte het AD 137 patatzaken waarvan 10 uit Noord-Holland.  Alle zaken werden minimaal twee keer bezocht en de patat werd beoordeeld op geur, uiterlijk, de krokantheid van de buitenkant, de zachtheid van de binnenkant en de volle smaak.

Hieronder de beste frietzaken van Noord-Holland met hun positie op de landelijke lijst:

• Hoofddorpsch Friethuys – Hoofddorp (9.5)
  • Friethoes – Haarlem (9)
  • Friethuis ‘Bij de Boer’ – Heemskerk (9)
  • Frietboutique – Amsterdam (9)
  • Frietboetiek – Krommenie (8.5)
  • Fameus Frites – Alkmaar (8.5)
  • Friet van Oost – Amsterdam (8.5)
  • Enkhuizer Friethuys – Enkhuizen (8.5)
  • Grizzl – Amsterdam (8)
  • Kiplekker – Amsterdam (7.5)

Voor de totale lijst klik op AD Friettest