Column van de Dag / Water… de normaalste zaak van de wereld?!

Foto: Wim Meijer Fotografie

Iedere twee weken een column van de buurtsportcoaches van Beverwijk en Heemskerk. Vandaag is het woord aan Marja Pronk, behalve buurtcoach ook projectleider Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)

Water… de normaalste zaak van de wereld?! (door: Marja Pronk)

Afgelopen half jaar is er een leuke samenwerking ontstaan tussen Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG), PWN en Hogeschool Inholland. Door deze samenwerking zijn er door 10 PABO studenten van de hogeschool lessen ontwikkeld en op basisscholen uitgevoerd over (kraan)water.

JOGG wil graag dat alle kinderen en jongeren wonen, leren, recreëren en werken in een omgeving waarin een gezonde leefstijl de normaalste zaak van de wereld is. JOGG richt zich onder andere op het drinken van water op basisscholen en PWN ondersteunt dat graag. Samen met InHolland is er een programma opgezet voor PABO-studenten uit Alkmaar en Haarlem. Tweede- en derdejaars studenten hebben een les mogen ontwikkelen voor onder- en bovenbouw, waarin ze uitleggen waar drinkwater vandaan komt en wat er allemaal bij komt kijken, van bron tot kraan.

Waterbel
Voordat de leerlingen de lessen gingen ontwikkelen, kregen zij een rondleiding in bezoekerscentrum de Hoep. Een van de boswachters nam de studenten mee op de fiets naar de Waterbel, waar het water uit het IJsselmeer wordt geïnfiltreerd in de duinen.

(foto: PWN)

Door deze rondleiding kregen de studenten eerst zelf de nodige informatie om de lessen te kunnen ontwikkelen. Bij het ontwikkelen van de lessen werken zij ondersteund door een leerkracht van hun school. De studenten hebben de lessen ook mogen geven. Na afloop van de lessen kregen zij dan weer feedback van de school waar zij de lessen gegeven hebben. Super leerzaam!

Tien gemeenten
In 10 Noord Hollandse gemeenten waar PWN ook de waterleverancier is, zijn de lessen gegeven (Den Helder, Schagen, Alkmaar, Heemskerk, Zaandam, Haarlemmermeer, Aalsmeer, Hilversum, Huizen en Haarlem). De studenten mochten zelf kiezen of zij hun les ontwikkelden voor bovenbouw of onderbouw.

(foto: Wim Meijer Fotografie)

’t Tweespan, de Ark en het Rinket

In Heemskerk zijn er lessen gegeven aan onderbouwgroepen van ’t Tweespan, de Ark en het Rinket. Toekomstig juf Chantal heeft de kinderen geleerd wat zij allemaal met water kunnen doen: onder andere handen wassen, kleren wassen, douchen, drinken en water ijsjes maken. Dat sprak de kinderen natuurlijk wel aan! Ook vertelde zij een verhaaltje over een jongetje dat in de regen buiten gaat spelen en ontdekt dat het ontzettend leuk is om te spelen met water en in de plassen te stampen. Alle kinderen kregen een kleurplaat en een uitleg over hoe zij zelf met papa of mama eens waterijsjes kunnen maken. Met vers fruit… mmmm, lekker! Water nòg lekkerder maken
Op andere scholen hebben leerlingen geleerd hoe ze water nog lekkerder kunnen maken: met bijvoorbeeld komkommer er in of met munt en citroen. Of ze kregen les over waterzuivering en dat dit hier in Nederland heel anders is dan bijvoorbeeld in sommige landen in Afrika. Zo leerden ze dat wij hier in Noord Holland het beste water hebben van heel Europa.

Na afloop van het project worden de ontwikkelde lessen gebundeld en voorzien van een handleiding, zodat alle basisschool docenten er gebruik van kunnen maken.