‘Muziek is een taal die iedereen kan verstaan’

Foto: Cultuurcentrum Heemskerk

Hoe Tinie ’s avonds thuiskomt na een dag werken als muziekagoog? Een grote glimlach verschijnt op haar gezicht. “Heel blij! Het is zo leuk om muziek te maken met mensen.

Tinie Doedens, de nieuwe muziekagoog bij Cultuurcentrum Heemskerk geeft per 11 september les aan een al bestaande groep leerlingen met een verstandelijke beperking. Ook gaat ze muziek maken met een groep in oprichting, van maximaal 10 jongeren tussen de 12 jaar tot 20 jaar met een verstandelijke beperking.

Regelmaat en veiligheid
Tinie’s sterke punt is haar persoonlijke benadering. “Ik noem in het begin alle namen, die verwerk ik in een liedje. Het uitgangspunt is niet: wat moeten de leerlingen leren. Ik kijk welk liedje ze bijvoorbeeld al kennen, en welke bewegingen we daar bij kunnen doen. Regelmaat is heel belangrijk, en dat de leerlingen zich veilig en vertrouwd voelen.”

Muziekagoge
Meer dan 30 jaar werkte Tinie in de verpleging, toen ze op haar 56e besloot van haar hobby muziek haar werk te maken. Haar werk in de zorg deed ze met liefde, maar het werd wel zwaar, zowel lichamelijk als sociaal. “Toen ik de opleiding muziekagogie ontdekte realiseerde ik me: dit is mijn kans. Een muziekagoog begeleidt mensen in veranderingsprocessen door middel van muziek. Muziek speelde altijd een grote rol in mijn leven. Ik kom uit een muzikale familie en zat bij de fanfare, de harmonie, ik leerde gitaar spelen en zong in veel binnen- en buitenlandse koren. Altijd was en ben ik bezig met muziek.”

Ieder mens is bijzonder
Tinie merkte al snel dat dit werk bij haar past. “Een groep dementerenden of mentaal beperkten lekker muziek laten maken, het gaat me goed af. Ik heb tijdens 30 jaar in de zorg natuurlijk veel mensenkennis opgedaan. Ieder mens is bijzonder en heeft zijn eigen manier van doen. Dat is zo leuk, je kijkt in je groep: hoe kan ik iemand stimuleren. Daarom bestaat de groep ook maar uit 10 leerlingen. Zo kun je iedereen persoonlijke aandacht geven.”

Schudden met je billen
“Het mooie van muziek is dat het een taal is die iedereen kan verstaan. Er wordt wel gezegd dat muziek de taal van de goden is. En je kunt geweldig lachen met muziek. Met de groepen die ik nu heb, zingen we bijvoorbeeld liedjes over fruit. Bij het stukje over de banaan moet je schudden met je billen. Dat vinden ze fantastisch! Ik kijk altijd goed wat bij de groep past. De jongerengroep heeft vast ook een favoriete zanger, het lijkt me leuk daar op in te spelen.

Ik verheug me erop en hoop dat er jongeren met een verstandelijke beperking naar het cultuurcentrum komen om samen muziek te maken!”

Activiteiten voor mensen met een verstandelijke beperking
Naast de twee speelgroepen die gaan starten bij Cultuurcentrum Heemskerk, zijn er ook nog andere mogelijkheden voor mensen met een verstandelijke beperking. Zo kunnen ze een ware popband formeren en uiteindelijk echt optreden, ook al speel je geen noot, of een instrument leren bespelen.

Voor meer informatie www.cultuurcentrumheemskerk.nl of loop even binnen op de Kerklaan 1 in Heemskerk.