Verdieping cultuuronderwijs op drie scholen in Heemskerk

Foto: Cultuurcentrum Heemskerk

Na de zomervakantie zijn drie Heemskerkse basisscholen gestart met een intensief cultuurprogramma, georganiseerd door Cultuurcentrum Heemskerk.

Dit programma duurt vier jaar en wordt gesubsidieerd vanuit de Rijkssubsidie ‘Cultuureducatie met Kwaliteit’ en Cultuurcentrum Heemskerk.

Het Cultuurcentrum heeft hiervoor geld gereserveerd dat door de Gemeente Heemskerk beschikbaar is gesteld. Doel is uiteindelijk dat alle scholen over vier jaar een gedegen cultuurbeleidsplan hebben, leerkrachten geschoold zijn in het geven van lessen en cultuur een structurele plek in het onderwijs heeft. Het programma wordt uitgevoerd op de Zevenhoeven, het Rinket en het Tweespan.

Het Rinket en het Tweespan
Leerlingen krijgen om de week muzieklessen van vakleerkrachten, teamleden worden geschoold en geven zelf om de week les. Verder staat muziek het hele jaar centraal op school, ook in de Brede School. Zo zijn er voor leerlingen vanaf groep 5 na schooltijd instrumentale lessen te volgen op school of kunnen de jongste  leerlingen op een speelse manier kennis maken muziek in de ‘Muziekspeeltuinen’ .

Dansproject ABC Cultuur
De Zevenhoeven is in september gestart met het dansproject ABC Cultuur, in samenwerking met het Centrum voor de Kunsten Beverwijk. Alle leerlingen krijgen om de week dansles van een vakdocent en het team herhaalt de lessen met de leerlingen. In het Brede School programma kunnen enthousiaste  leerlingen ook volop met dans aan de slag.

Don Quichot
Alle scholen gaan dit schooljaar met leerlingen naar muziek- en dansvoorstellingen en doen mee aan speciale workshops uit het aanbod van Cultuurcentrum Heemskerk. Zo gaan bovenbouw leerlingen van alle drie de scholen op 16  februari naar de speciale balletmatinee ‘Don Quichot’ van de Nationale Opera& Ballet in het muziektheater in Amsterdam.

Kijk voor meer informatie op: www.cultuurcentrumheemskerk.nl