38e Heemskerkse Filmdagen vandaag van start

Foto: Pief Weyman (via Filmhuis Heemskerk)

Op vrijdagavond 26 januari gaan in Cultureel Centrum de Cirkel voor de 38e keer de Heemskerkse Filmdagen van start. Tot en met woensdag 31 januari worden in totaal 8 films vertoond, waarvan 2 jeugdfilms. Het spits wordt afgebeten met de film “Kleine IJstijd”.

Gedurende de Filmdagen is in de foyer van de Cirkel een expositie te bewonderen van Filmfestivalposters  van de Heemskerkse kunstenaar Gerard Strik, ontwerper van de posters met als beeldmerk een Ezel.

Het programma van de filmdagen is alsvolgt:

• Kleine IJstijd (vrijdag 26 januari, 20.00 uur)
    De leden van een oude band gaan op reis om de as van hun oude zanger Kas te verstrooien. De leden zijn ieder hun eigen weg gegaan, maar kijken nu uit naar deze reünie. De situatie verandert echter als één van hen zijn nieuwe, veel te jonge vriendin meeneemt. De Nederlandse film is geselecteerd voor het Chicago International Film Festival.
  • The Square (zaterdag 27 januari, 20.00 uur)
    Vlijmscherpe satire die een even komisch als onthutsend inkijkje biedt in de wereld van de hedendaagse kunst. En in de musea waar deze kunst te zien en te beleven is. Op het Filmfestival van Cannes werd The Square bekroond met de Gouden Palm.
  • Insyriated (zondag 28 januari, 20.00 uur)
    De film speelt zich volledig af in een flat in het hedendaagse Syrië en vertelt over een dag uit het leven van enkele slachtoffers van de Syrische burgeroorlog. Insyriated kreeg de publieksprijs op het Filmfestival van Berlijn.
  • Human Flow (maandag 29 januari, 20.00 uur)
    De documentaire laat zowel de onthutsende omvang van de vluchtelingencrisis als de diepgaande persoonlijke verhalen van mensen die er middenin zitten zien. De film won vijf prijzen op filmfestival in Venetie.
  • C’est la Vie! (dinsdag 30 januari, 20.00 uur)
    Max runt al 30 jaar een cateringbedrijf en heeft zodoende honderden feesten en partijen georganiseerd. Hij organiseert ook de bruiloft van Pierre en Helena, die trouwen in een prachtig 17e -eeuws kasteel. De film is genomineerd voor de Spaanse Goya Awards.
  • On Body and Soul (woensdag 31 januari, 20.00 uur)
    Mária werkt in het slachthuis maar valt buiten de boot omdat ze Asperger heeft. De enige die toenadering zoekt is haar gehandicapte baas Endre, die zich niet alleen in Mária herkent, maar ook dezelfde dromen blijkt te hebben. De film won een Gouden Beer voor beste film op het Filmfestival in Berlijn.

Voor de jeugd worden er twee films vertoond:

• Storm: Letters van Vuur (zaterdag 27 januari, 14.00 uur)
    Tijdens de Middeleeuwen wordt de vader van 12-jarige Storm gearresteerd. Zijn vader wordt beschuldigd van het drukken van een brief van Maarten Luthers. Storm vlucht met de originele drukproeven in de ondergrondse tunnels van de stad, geholpen door Marieke.
  • Dieren uit het Hakkebakkebos (zondag 28 januari, 14.00 uur)
    Maarten Bosmuis woont met zijn vrienden in het Hakkebakkebos. Omdat ze het beu zijn dat Rein de Vos hen steeds wil opeten, maken ze een wet waarin staat dat alle dieren vrienden moeten zijn.

Locatie, prijs, reserveren
Alle voorstellingen vinden plaats in het Cultureel Centrum De Cirkel, Cirkel 1 te Heemskerk. Toegangsprijs 6 euro, Cirkelpas en CJP 5 euro, kinderfilms 5 euro. Reserveren kan via internet www.filmhuisheemskerk.nl of telefonisch 087 87 13 099.