‘De Rode Ziel’ zondag 4 februari in Filmhuis Heemskerk

Zondag 4 februari draait in Filmhuis Heemskerk de film ‘De Rode Ziel, een documentaire van Jessica Gorter die de verdeeldheid in beeld brengt van hoe de hedendaagse Russen omgaan met hun Sovjet-verleden.

Het verhaal
In het land waar nagenoeg geen enkele familie gevrijwaard is gebleven van Stalins terreur van honger, angst en geweld, is nooit iemand veroordeeld voor de misdaden begaan onder zijn bewind. Is Stalin een held die de Sovjet Unie naar de overwinning heeft geleid? Of kan hij verantwoordelijk worden gesteld voor de miljoenen slachtoffers die onder zijn regime zijn gevallen?

Tot op de dag  van vandaag, meer dan 50 jaar na de dood van Jozef Stalin, zijn de inwoners van het huidige Rusland diep verdeeld over hoe om te gaan met pijnlijke herinneringen uit dit verleden. In een mozaïek van intieme portretten spreken gewone Russen openlijk over hun trauma’s, geworteld in een gewelddadige geschiedenis.

Verhalen van trots en pijn wisselen elkaar af. Nostalgische verhalen over hoe het land onder het communistisch ideaal floreerde, staan lijnrecht tegenover pijnlijke herinneringen aan honger, geweld en verraad. Niet zelden hebben deze tegenstrijdige zienswijzen zich verenigd in één persoon. Gaandeweg laat deze indringende film zien hoe het Sovjet verleden doorleeft in de huidige generaties en daarmee het Rusland van nu nog steeds bepaalt.

Waar, wanneer, reserveren
Zondag 4 februari om 20:00 uur in het Cultureel Centrum de Cirkel, Cirkel 1, Heemskerk. Toegangsprijs 6 euro. Reserveren www.filmhuisheemskerk.nl26