Column van ISOO / Alles over de Stadsfotograaf van Beverwijk

Foto: ISOO

Iedere twee weken verzorgt ISOO.nu een column op Beverwijk-, Heemskerk- en Velsen.Nieuws.nl, waarbij (uiteraard) de ‘focus’ ligt op fotografie. Vandaag de column van Yljas Roeper die vertelt over de ins en outs van de verkiezing van de Stadsfotograaf van Beverwijk, en meteen iedereen uitnodigt voor de informatieavond van maandag 19 maart bij ISOO.

Informatie-avond Stadsfotograaf Beverwijk (Door: Yljas Roeper)

Afgelopen dinsdagavond 13 maart 2018 werd in Café Lokaal in Heemskerk Paul Beentjes als eerste Stadsfotograaf van dit dorp uitverkozen. De concurrentie was met 20 inzenders sterk, maar Paul won, omdat hij met zijn vijf ingezonden beelden het meest constant was. Hij bleef daarbij Sylvia Ververst nipt voor. Ook leuk: de jongste deelnemer was de 16 jarige Chantal Boots.

De winnende foto van kersverse Stadsfotograaf van Heemskerk Paul Beentjes.

De Stadsfotograaf. Deze week dus voor het eerst verkozen in Heemskerk, maar in Beverwijk is de Stadsfotograaf al 10 jaar een begrip. Ooit bedacht door Jan Aardenburg onder de vlag van Stichting Kunst en Cultuur; nu een evenement dat jaarlijks bij ISOO – het centrum voor fotografie in de IJmond – z’n vervolg vindt en door voormalig Stadsfotograaf Beverwijk Marco Maljaars gecoördineerd wordt.

Ook ik heb ooit eens meegedaan met deze wedstrijd, maar blijkbaar kon ik niet zo’n constante kwaliteit leveren als Paul. Winnaar in het jaar dat ik meedeed was Heleen Vink. Een begenadigd fotograaf, waar ook niet makkelijk van te winnen viel en waar ik veel respect voor heb. Ze heeft indertijd meer dan verdient gewonnen! En natuurlijk zou ik wederom een gooi naar deze felbegeerde titel kunnen doen, maar ik heb inmiddels andere prioriteiten. Ik sla dus een jaartje over. En dat laatste zou zomaar in jouw voordeel kunnen zijn.

De winnende foto van Heleen Vink uit 2015.

Stadsfotograaf categorie 16 tot 25 jaar
De verkiezing van de Stadsfotograaf Beverwijk moet namelijk nog plaatsvinden en iedereen, van jong tot oud, mag meedoen. Extra interessant dit jaar: de organisatie heeft bedacht dat er een aparte verkiezing komt voor een Stadsfotograaf in de leeftijdscategorie van 16 tot 25 jaar. Mede omdat de organisatie inziet, dat veel jongeren actief bezig zijn met fotografie en de kans dus groot is, dat er een onbekend talent rondloopt. Voor de winnaar van deze categorie liggen twee perskaarten voor het Young Art Festival klaar, die recht geven op toegang backstage bij dit festival. Fotocafé IJmond in teken van Stadsfotograaf
Wil je meer weten over de Stadsfotograaf Beverwijk, hoe je mee kunt doen of bijvoorbeeld met welke foto’s vorige winnaars gewonnen hebben? Komt dan aanstaande maandagavond om 20:00 uur naar de voorlichtingsavond tijdens het Fotocafé IJmond bij ISOO aan het Stationsplein in Beverwijk. Marco Maljaars houdt dan een presentatie over het fenomeen Stadsfotograaf Beverwijk en hij staat open voor alle vragen. Zó doe je mee
Om mee te kunnen doen dien je een reeks van minimaal 5 en maximaal 10 foto’s voor 15 mei in te sturen naar [email protected]. Naast eeuwige roem krijgt de winnaar voor één jaar zes opdrachten, die in overleg met een ondersteunend team worden bepaald. Deze foto’s worden gepubliceerd in de kranten en op social media.

Voorlichtingsavond Stadsfotograaf Beverwijk: Centrum voor fotografie ISOO, Stationsplein 46, Beverwijk (Gratis toegang!)