Heemskerk lanceert digitale kunstkaart

Foto: Gemeente Heemskerk

De gemeente Heemskerk heeft een interactieve plattegrond gemaakt met daarop alle kunst in de openbare ruimte.

Op de digitale kaart zijn in één oogopslag de kunstwerken op een plattegrond van Heemskerk te zien. Hiermee is het mogelijk om van het ene kunstwerk naar het andere te gaan; zowel digitaal als fysiek. Ook zijn afbeeldingen en beschrijvingen van de kunstwerken hierop te raadplegen. Deze nieuwe faciliteit is te vinden op www.heemskerk.nl/kunstkaart.

Beeldrijk Heemskerk. Beelden in de openbare ruimte
In 2003 zijn alle kunstwerken samengebracht in het boekje ‘Beeldrijk Heemskerk. Beelden in de openbare ruimte’. In de loop der tijd zijn kunstwerken verplaatst en er zijn nieuwe kunstwerken bijgekomen zoals in de Broekpolder. Met de digitale kunstkaart heeft het boekje nu een actuele opvolger. Hiermee zijn vanaf nu alle kunstzinnige objecten, die in bezit zijn van de gemeente Heemskerk en in de openbare ruimte staan, online te bezichtigen.

Wethouder Aad Schoorl: “Heemskerk heeft een schat aan (buiten)kunst en die kunst is voor iedereen. Sommige van onze kunstwerken zijn klein en onopvallend, andere zijn groots en aanwezig. Het zijn punten van herkenning en markering, soms met een symbolische verwijzing of een emotionele verbinding. Met deze digitale kunstkaart zijn ze allemaal te vinden samen met het verhaal dat achter de kunstwerken schuilgaat.”Digitale kunstkaart
Om een goed inzicht te geven in de (buiten)kunst en waar deze zich in Heemskerk bevindt, is de digitale kunstkaart gemaakt. De kunstwerken zijn genummerd en op een digitale plattegrond ingetekend. Met een klik op het nummer komt een foto met een korte omschrijving van het betreffende kunstwerk in beeld. Via de verkorte tekst is een link te volgen naar de volledige beschrijving op de website www.heemskerk.nl.

Wethouder Schoorl: “Via de digitale kaart kun je alle kunstwerken langsgaan zonder dat je de deur uit hoeft. Maar ik hoop dat mensen erop uitgaan en dan tijdens een wandeling stil staan bij een kunstwerk en de tijd nemen om via de smartphone het verhaal te lezen achter het object. Zo gaat de kunst hopelijk nog meer leven.”

De digitale kaart is via www.heemskerk.nl/kunstkaart te benaderen en werkt ook als mobiele site voor smartphones. Ook de andere digitale kaarten met Cultuurhistorische waarden, Projecten en de Welstandsnota zijn via de gemeentelijke website te raadplegen.