Korenfestival in Grote Kerk Beverwijk

Foto: Wim Meijer Fotografie

Zondag 5 juni vindt in Cultureel Centrum De Grote Kerk in Beverwijk het Korenfestival plaats.

Het festival is een initiatief van Bert Kisjes en Ruud Jansen die hopen proberen extra geld bijeen te krijgen voor het onderhoud van de Grote Kerk en van het prachtige Müllerorgel uit 1756.

Kinderkoor CvdK
Het festival begint met een Kinderkoor van het Centrum voor de Kunsten, dat de bezoekers om half een vanuit de Wijkertoren mee de kerk in zal nemen. Onder leiding van Rozemarijn Timmer zullen de kinderen in de kerk dan nog een half uurtje leuke liedjes ten gehore brengen.

Ensemble
Vervolgens zal de vocal group Ensemble de mooiste liedjes uit haar repertoire laten horen. Het koor ontstond als improvisatiekoor in de Grote Kerk en stond aanvankelijk onder leiding van Bas Kisjes. In 2015 nam Ruud Jansen de leiding over, wegens tijdgebrek van Bas. Het repertoire bestaat uit mooie meerstemmige nummers.

WaZManK
Dan is het de beurt aan WaZManK uit Wijk aan Zee. Een koor dat onder leiding staat van Ab Winkel. Het is een mannenkoor dat een eigenzinnig repertoire ten gehore brengt. Heel apart en beslist de moeite waard om naar te luisteren.

Beverwijks Smartlappenkoor
Het Beverwijks Smartlappenkoor behoeft nauwelijks nog introductie. Dit al jaren actieve koor zingt het levenslied. Alles met een lach en een traan passeert de revue en het hoeft geen betoog, dat het een hoog meezing gehalte zal hebben.

Si Volta
Ten slotte is het de beurt aan het IJmondse koor Si Volta, dat onder muzikale begeleiding van Ruud Jansen een pop repertoire zal laten horen dat de periode 1960 tot heden beslaat. Zeer gevarieerd en vele stijlen zullen te horen zijn.

Als uitsmijter zullen alle koren gezamenlijk de Beatles Klassieker HEY JUDE ten gehore brengen en ook hier wordt uw meezingen natuurlijk op prijs gesteld. In de pauzes tussen de koren zullen muzikale verrassingsoptredens plaatsvinden, waaronder virtuoos gitaarspel van Serge Heman.

Locatie: Grote Kerk, kerkplein Bevewijk. Het Korenfestival begint om 12.30 en duurt tot 18.00 uur. Toegangsprijs: € 5,- (incl. koffie of thee)
De opbrengsten van het festival komen geheel ten goede aan het onderhoud van de Grote Kerk en het Müllerorgel

KORENFESTIVAL affiche