Bomenbank: Heemskerk weer een kunstzinnige bank rijker

HEEMSKERK – De gemeente heeft van de stichting Bankjesparade weer een nieuwe kunstzinnige bank gekregen. De ‘Bomenbank’ is gemaakt door de Heemskerker Jan van Lieshout. Het is een imposant werk van meer dan 2 meter hoog.

De bank is deze week geplaatst tegenover woonzorgcentrum St. Agnes, op het plantsoen tussen de Raadhuisstraat en het Nicolaas Hennemanpad.

Het zitgedeelte is bijna helemaal gemaakt van sparrenhout van bomen die voor het voormalige raadhuis aan de Bachstraat stonden. Naast divers hout gebruikt heeft Van Lieshout ook ijzeren elementen en gebruiksvoorwerpen in zijn ontwerp verwerkt. Hiermee brengt Van Lieshout de lokale geschiedenis tot leven. De voorstellingen en beeltenissen verwijzen onder andere naar het agrarisch karakter van Heemskerk, de komst van de Hoogovens en de Tweede Wereldoorlog.

Jan van Lieshout: ‘De staande leeuw is het wapen van Heemskerk en dat staat voor moed, durf en vastberadenheid. De windmolen symboliseert de energie van deze gemeente die altijd in beweging is gebleven.’

Stichting Bankjesparade wil Heemskerk mooier maken
De afgelopen jaren heeft de gemeente al verschillende kunstzinnige bankjes in ontvangst mogen nemen van stichting Bankjesparade. Deze stichting werkt samen met de initiatiefnemer stichting TriArcus. Het idee van het project is om de gemeente mooier te maken met kunstzinnige bankjes om even op uit te rusten, te genieten van de omgeving of om een praatje te maken.

IJmond nieuws ging gisteren langs bij de nieuwe bank en sprak daar met houtsnijkunstenaar Jan van Lieshout die maar liefst 2 jaar werkte aan zijn ‘rustgevende’ kunstwerk.

Klik op de hoofdfoto bovenaan dit bericht voor de reportage van IJmond Nieuws