Koningin Maxima en Heemkerk tekenen voor meer muziek in de klas

Foto: MuziekAkkoord NNH

We hebben iets te vieren! Op woensdag 25 november is het MuziekAkkoord Noord Noord-Holland ondertekend door scholen, gemeentes, muziekverenigingen en organisaties voor cultuureducatie. Dit houdt in dat de bijna 59.000 basisschoolleerlingen in de betrokken vier deelregio´s Alkmaar/Heerhugowaard, IJmond, West-Friesland en de Kop van Noord-Holland structureel muziekonderwijs krijgen.

De kinderen wordt een muzikale jeugd beloofd! Vanuit deze centrale belofte aan de kinderen heeft elke deelregio samen met de betrokken organisaties een eigen actieplan ontwikkeld om te komen tot duurzaam kwalitatief en structureel muziekonderwijs. De actieplannen van de deelregio’s passen bij de eigen situatie en ambities.

Voor Heemskerk ondertekenen Cultuurhuis Heemskerk, de gemeente Heemskerk, Muziekvereniging St. Caecilia, alle scholen van schoolbestuur Tabijn en Basisscholen De Marel en de Zevenhoeven het Muziekakkoord. De komende jaren wordt er extra geïnvesteerd in het project Muziek voor ieder kind, waarbij kinderen uit groep 5 op school de mogelijkheid krijgen om een instrument te leren spelen en daarna mee kunnen doen aan het leerorkest van St. Caecilia en lessen van Cultuurhuis Heemskerk. Op de basisscholen in Heemskerk geven vakdocenten muziekles en krijgen de leerkrachten extra training in het geven van muziekles. Samen zorgen we ervoor dat ieder kind in Heemskerk muziekles op school krijgt. Het MuziekAkkoord Noord Noord-Holland is onderdeel van het programma Méér Muziek in de Klas Lokaal. Gedurende de feestelijke online ondertekening lieten basisschoolleerlingen uit de regio zien wat muziek voor ze betekent, gingen de deelnemende organisaties in gesprek met elkaar en vertelden ze over hun eigen actieplannen. Hierbij was erevoorzitter Koningin Máxima online aanwezig. Het programma werd gepresenteerd door tv-presentatrice en zangeres Giovanca Ostiana.