Twaalf deelnemers en acht culturen in één voorstelling: ‘Welkom Thuis!’

Foto: Welschap Welzijn

Twaalf deelnemers uit acht verschillende culturen tijdens het Smeltfeest op donderdag 29 juni de voorstelling ‘Welkom Thuis’ op het Nielenplein in Heemskerk.

Rick Dros
Deze wereldse theatergroep heeft de naam ‘Miksado’. Theatermaker, regisseur en schrijver Rick Dros heeft speciaal voor deze theatergroep een stuk geschreven en ook met de deelnemers geoefend.

Sinds februari komt de groep regelmatig bij elkaar, in wisselende samenstellingen. Zij leren elkaar steeds beter kennen en durven zichzelf steeds meer te laten zien. Initiatiefnemer van dit Theaterproject is Magda Ramirez, die uit eigen ervaring weet wat erbij komt kijken als je vanuit een ander land en cultuur, een nieuwe taal moet leren en een nieuwe weg moet vinden in Nederland.

In contact met Nederland(er)s
Bij Welschap Welzijn is zij docente conversatie Nederlands en vindt het belangrijk dat nieuwkomers op verschillende manieren de Nederlandse taal leren en in contact komen met Nederlanders.

Succesvolle try-outs
Er zijn twee try-outs geweest: éé in buurtcentrum De Schuilhoek en één in woonzorgcentrum Meerstate. De try-outs waren indrukwekkend en komisch tegelijk. De bewoners van Meerstate reageerden erg positief en gingen helemaal in het theaterstuk op.

De première op het Nieleplein op 29 juni is zeker een bezoek waard. De voorstelling ‘Welkom Thuis’ begint om 16.30 uur en iedereen is van harte welkom!

Het theaterproject wordt gedragen door Cultuurcentrum Heemskerk, Gemeente Heemskerk en ondersteund door Welschap Welzijn.