Heemskerk controleert op hondenbelasting

Foto: Pixabay

In september start een controle op het betalen van hondenbelasting in Heemskerk. De firma HollandRuiter heeft opdracht gekregen om deze controle binnen de gemeente Heemskerk uit te voeren.

De gemeente stelt zich op het standpunt dat, om tot een goede uitvoering van de hondenbelasting te komen, het noodzakelijk is dat met regelmaat een hondencontrole wordt gehouden. Aan de hand van gegevens van de gemeente gaan de hondencontroleurs de gemeente scannen op de aanwezigheid van honden. Daardoor kan het zomaar gebeuren dat de hondencontroleur bij een bewoner aanbelt en enkele vragen stelt over het al dan niet hebben van een hond.

Eigen beoordeling controleur
Als er niemand thuis is, maakt de controleur ter plaatse een beoordeling. Als hij het vermoeden heeft dat op dit adres één of meerdere honden aanwezig zijn, laat hij een informatiebrief met een aangiftebiljet hondenbelasting op het betreffende adres achter. Vanzelfsprekend zullen de hondencontroleurs zich legitimeren door het tonen van een door de gemeente Heemskerk verstrekt legitimatiebewijs.

Digitaal melden
De gemeente Heemskerks geeft aan dat het aangeven van hondenbezit of het doorgeven van wijzigingen digitaal kan plaatsvinden. Omdat er getekend moet worden voor de melding hondenbezit is het webformulier ‘Aan- en afmelden hondenbelasting’ voorzien van de elektronische handtekening DigiD. Voor meer informatie kijk op www.heemskerk.nl/digid.

Wie niet ‘digitaal-gedreven’ is kan ook naar het gemeentehuis komen om het aangiftebiljet op te halen of bellen met  14 0251. Dan wordt het formulier per post toegestuurd.