Klimaatbestendig watersysteem voor Heemskerk

Foto: Pixabay

Het watersysteem rondom de Lessestraat in Heemskerk is, dankzij maatregelen van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) en gemeente Heemskerk, meer klimaatbestendig.

Tijdens een hevige clusterbui in 2014 viel er zoveel regen in korte tijd dat een aantal woningen, een parkeergarage en een souterrain onderliepen. Met de aanleg van een nieuwe sloot, vier nieuwe stuwen en een bredere spoorsloot, kan het watersysteem heftige regenbuien beter aan.

Wateroverlast 2014
Op 24 juni 2014 trok een clusterbui over de bebouwde kom van Heemskerk en omgeving. Daarbij viel in twee dagen net zoveel water als normaal in twee weken valt. Het gevolg was dat enkele woningen aan de Lessestraat wateroverlast ondervonden, evenals de parkeergarage van de flat aan de Mozartstraat en een souterrain aan de Vrijburglaan. Hoewel het watersysteem voldeed aan de gestelde eisen, was het niet bestand tegen deze uitzonderlijke buien. Omdat dit weertype in de toekomst vaker zal voorkomen, besloten gemeente en HHNK het watersysteem robuuster te maken. Hiermee beperken zij de kans op overlast in de toekomst. Er is echter geen garantie te geven dat het nooit meer gebeurt.

Nieuwe waterverbinding en nieuwe stuwen
Een deel van de spoorsloot naar het gemaal Meldijk was ooit versmald doordat er in de oever leidingen liepen. De gemeente verbreedde de spoorsloot door het verleggen van de leidingen. Via deze sloot pompt het gemaal overtollig water in het Alkmaardermeer. Het water komt nu sneller bij het gemaal en voert het nu sneller weg. De gemeente groef ook een nieuwe verbinding met de waterberging op het terrein van Oud Haarlem. HHNK plaatste vier nieuwe stuwen die het water vanaf het westen kunnen vasthouden en zo nodig omleiden via een andere waterloop om de Lessestraat te vermijden. Hierdoor kan de waterberging bij Oud Haarlem efficiƫnter gebruikt worden.

Succesvolle samenwerking
De bui in 2014 heeft tot veel overlast geleid, maar ook de kans geboden om het watersysteem robuuster te maken. Bij het nemen van deze maatregelen hebben gemeente het HHNK samen opgetrokken. Ter gelegenheid van het afronden van de maatregelen komen de bewoners en vertegenwoordigers van de gemeente en hoogheemraadschap op 20 september a.s. bij elkaar om het resultaat samen te vieren.