Nieuwe straatnaam in Heemskerk: Nicolaas Hennemanpad

Foto: ISOO.nu

Heemskerk is een nieuwe straatnaam rijker: het Nicolaas Hennemanpad. Het college heeft op advies van de Commissie Naamgeving een nieuwe naam toegekend aan het pad dat ligt tussen de Bachstraat en het Zamenhof.

Het pad gaat zorgen voor de ontsluiting van het nieuw te bouwen appartementencomplex op het voormalige raadhuisterrein aan de Bachstraat..

Nicolaas Henneman werd op 8 november 1813 in Heemskerk geboren en heeft lange tijd gewoon in één van de boerderijen, die heeft gestaan in de omgeving van de Bachstraat.

Nicolaas Henneman was fotograaf, die voornamelijk in Engeland werkte. Eerst werkte hij als assistent van William Fox Talbot, de beroemde Britse fotograaf die als uitvinder wordt gezien van het negatiefproces. Later had hij zijn eigen foto studio in Reading. Hij was één van de eerste uitgevers van een boek over kunstgeschiedenis dat met foto’s was geïllustreerd, Annals of the Artists of Spain.