College Heemskerk wil doorstart leningen voor starters op koopwoningmarkt

Foto: Wikipedia

Het college wil starters op de koopwoningmarkt een steuntje in de rug geven en heeft besloten tot een doorstart van de starterslening. De raad neemt op 30 november 2017 een besluit over dit voorstel.

Financiële ruimte door aflossing eerdere startersleningen
De gemeente heeft een aantal jaren geleden de starterslening in het leven geroepen. Toen konden starters een renteloze en aflossingsvrije tweede hypotheek krijgen. Na een aantal jaren is deze regeling stopgezet omdat het budget op was. Nu is er dus sprake van een doorstart, omdat er voldoende geld is teruggestort doordat een aantal van deze starters hun lening heeft afgelost. .

Krappe woningmarkt
De woningmarkt voor koopwoningen is op dit moment oververhit. Starters met een relatief klein inkomen komen bijna niet meer aan bod omdat er vaak niet te concurreren valt met andere koopwoningzoekenden, die vaak meer vermogend zijn of een hoger inkomen hebben en daardoor een sterkere positie hebben bij de aankoop van een woning.

Overbrugging verschil koopprijs en hypothecaire mogelijkheden
De regeling ondersteunt kopers met een aanvullende startershypotheek om het verschil tussen de koopprijs en de hypothecaire mogelijkheden te overbruggen. De hoogte wordt bepaald door het inkomen van de koper(s) en de aankoopprijs van de woning. De lening is de eerste drie jaar rente- en aflossingsvrij. Na deze drie jaar, als het inkomen is gestegen, moet er weer worden afgelost. Uiteraard ook wanneer de woning verkocht wordt.

Starterslening
Als de gemeenteraad met het voorstel instemt is de regeling met ingang van 1 januari 2018 van kracht en kunnen starters een starterslening aanvragen. Het gaat dan om woningen tot het grensbedrag van de Nationale Hypotheekgarantie (NHG), te weten € 245.000 en de hypotheek mag maximaal € 247.450 zijn.

De regeling wordt uitgevoerd door een externe organisatie, het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting Nederlandse gemeenten (SVn). Deze kijkt naar de werkelijke koopprijs en doet een inkomenstoets. De lening bedraagt maximaal € 25.000.  Meer informatie is te vinden op www.svn.nl en later dit jaar op www.heemskerk.nl.