Heemskerk verruimt criteria voor dakkapellen

Foto: Wikipedia

Het college heeft de ‘Nota uiterlijk bouwwerken Heemskerk 2017’ (welstandsnota) vastgesteld. Daarbij is een aantal welstandscriteria verruimd.

Vanaf 1 januari 2018 kunnen inwoners en bedrijven op de website van de gemeente terecht om op een makkelijke manier de nota te raadplegen. De raad neemt in de raadsvergadering  van 30 november een besluit over de nieuwe nota.

Bouwwerk niet zaak van eigenaar alleen
“Iedereen wil prettig wonen, winkelen, werken, fietsen of wandelen.  We willen de omgeving waar we wonen zo goed mogelijk kunnen gebruiken. We willen ook graag dat onze omgeving veilig en duurzaam is en dan wil het oog ook nog wat”, aldus de Gemeente Heemskerk. “Daarom is hoe een bouwwerk eruit ziet niet alleen een zaak van de eigenaar alleen: elke voorbijganger ziet het, of hij of zij het nu wil of niet. Om onze leefomgeving zo prettig mogelijk te houden zijn gezamenlijke afspraken nodig”.

In de ‘Nota uiterlijke bouwwerken Heemskerk 2017’ zijn deze afspraken opgenomen.

Ruimere criteria
In de nieuwe nota zijn de criteria voor dakkapellen verruimd. Zo mag een dakkapel  2/3 van het hele dak beslaan en kan een dakkapel soms hoger in het dakvlak worden toegestaan. De beoordeling van  kleine bouwwerken zoals reclame objecten, dakkapellen, gevelindelingen, perceelafscheidingen en aan- en bijgebouwen aan redelijke eisen van welstand door de welstandscommissie is het niet langer nodig, omdat de ambtelijke toets aan de criteria wordt ingevoerd. Als het ontwerp in overeenstemming is met de criteria, is geen advies van de Welstandscommissie meer nodig. Dit scheelt de aanvrager tijd en geld.