College Heemskerk zorgt voor solide financiële basis

Foto: Wim Meijer Fotografie / Pixabay

Het huidige college van Heemskerk laat een gezonde en solide financiële basis achter voor het nieuwe college dat op 31 mei aan de slag gaat.

Dat blijkt uit de Voorjaarsnota 2018 en het Jaarverslag/jaarrekening  2017. Met een positief saldo van €1,6 miljoen wordt 2017 afgesloten. De Voorjaarsnota 2018 geeft een positief beeld voor de komende jaren. Het geeft het nieuwe college financiële ruimte om nieuwe taken uit te voeren, die door het Rijk zijn aangekondigd.

Ruime voor nieuwe taken
Deze nieuwe taken staan in het Interbestuurlijk programma, dat door gemeenten, provincies, waterschappen en het Rijk is opgesteld. Het gaat om onderwerpen zoals de transitie naar duurzame energie, het tegengaan van eenzaamheid en het terugdringen van het aantal mensen met problematische schulden. Er komt de komende jaren meer geld beschikbaar om deze taken uit te voeren.

De Voorjaarnota 2018 laat zien dat ten opzichte van de begroting er een kleine afwijking is van € 69.600 negatief. De begroting voor 2018 blijft in evenwicht en voor de komende jaren is het beeld positief.

Jaarrekening 2017
Het college is zorgvuldig en volgens de regels met de financiën omgegaan, zo blijkt uit de Jaarrekening 2017. Met een positief saldo van € 1,6 miljoen en een verklaring van goedkeuring door de accountant is  het boekjaar 2017 goed afgesloten.

Raad
De gemeenteraad behandelt de Voorjaarsnota 2018 in de  vergaderingen van 28 juni en 4 juli 2018. Het Jaarverslag/jaarrekening 2017 wordt op 5 juli behandeld. Deze openbare vergaderingen vinden plaats in de raadzaal van het gemeentehuis en beginnen om 20.00 uur.