Morgenochtend is het zover: Tolweg dicht voor een jaar!

Foto: Wim Meijer Fotografie

Misschien niet onverstandig om morgenochtend de wekker een kwartiertje vroeger te zetten, want… rij je normaal via de Tolweg naar je werk dan zul je vanaf de maandag (7 januari) een jaar lang moeten kiezen voor een alternatieve route.

De afsluiting van de Tolweg (tussen De Baandert en de Hoflaan / Gerrit van Assendelftstraat) is een gevolg van het feit dat de flats aan de Debora Bakelaan worden gesloopt en het hele gebied wordt opnieuw ingericht. Adviesroutes voor het autoverkeer
Om het verkeer zo goed mogelijk door te laten stromen, zijn er adviesroutes aangegeven. Zie hieronder:

• Komt u uit het zuiden (Velsen, Beverwijk) en wilt u naar Uitgeest/De Kleis of Castricum?
    De adviesroute is via de A9, afrit 10 Castricum. Vanaf daar rijdt u via de Provinciale Weg (N203) naar Uitgeest/De Kleis.
  • Komt u vanuit het noorden (Uitgeest, Castricum, Alkmaar) en wilt u naar de wijken Zuidbroek – Oosterwijk in Heemskerk of naar Beverwijk?
    De adviesroute is via de A9, afrit 8 Bazaar. Vanaf daar rijdt u via de Noorderweg, de Meerlanden, de Laan van Broekpolder of de Laan der Nederlanden.
  • U bent in Heemskerk?
    In Heemskerk is de adviesroute De Baandert – Mozartstraat – Jonkheer Geverslaan – Jan Ligthartstraat. Het centrum van Heemskerk is bereikbaar via De Baandert – Maerelaan.
  • Adviesroutes fietsers
    Fietsers richting Beverwijk worden omgeleid via De Baandert – Jan van Kuikweg – Gerrit van Assendelftstraat. Fietsers richting Uitgeest volgen de omleiding via de Gerrit van Assendelftstraat en de Jan van Kuikweg.
  • Bereikbaarheid kasteel Assumburg/kasteeltuin
    Kasteel Assumburg en de kasteeltuin blijven tijdens de afsluiting van de Tolweg bereikbaar via rijplaten. Ook de manege blijft bereikbaar.
  • Bereikbaarheid woningen Tolweg
    Alle woningen en belanghebbenden langs de Tolweg blijven bereikbaar tijdens de afsluiting.

Extra maatregelen
De adviesroutes kunnen niet voorkomen dat tijdens de afsluiting van de Tolweg knelpunten ontstaan op een aantal plekken in Heemskerk, vooral tijdens de ochtend- en de avondspits. Een van de extra maatregelen is het opnieuw afstellen van de verkeerslichten op een aantal kruispunten. Dit zijn de verkeerslichten op de kruispunten Tolweg – Communicatieweg – De Baandert én Tolweg – Gerrit van Assendelftstraat – Hoflaan. De verwachting is dat de eerste weken van de afsluiting de overlast voor het verkeer het hevigst zal zijn. De gemeente gaat zorgvuldig monitoren of de verkeerslichten op de kruispunten goed zijn ingesteld of extra aanpassing nodig is. Na de eerste weken is de ervaring dat automobilisten gewend zijn aan de nieuwe situatie.De adviesroutes worden goed aangegeven door middel van bebording en verwijzingen. We zullen blijven communiceren dat verkeer vooral gebruik moet maken van de aangegeven adviesroutes. Navigatiesystemen geven ook vaak alternatieve routes aan; hier hebben we geen invloed op. De Jan van Kuikweg is niet opgenomen in de adviesroutes, maar we verwachten dat veel mensen die bekend zijn in Heemskerk, voor deze weg zullen kiezen. De Jan van Kuikweg krijgt dus met veel extra verkeer te maken.Klik HIER voor meer vragen en antwoorden over de afsluiting van de Tolweg.