Gemeente Heemskerk gaat voor meer oplaadpunten voor elektrische auto’s

Foto: Gemeente Heemskerk

Het aanschaffen van een elektrische auto of een plug-in hybride is niet zozeer het probleem. Lastiger is: waar laad je die op?

Inmiddels zijn er in Heemskerk 10 openbare oplaadpunten. De locaties waar deze staan zijn:

• Trompet
  • de Smidse
  • Euratomplein
  • Van Coevenhovenstraat
  • Deukelven
  • Lessestraat
  • Merel
  • Ratelaar
  • Luxemburglaan
  • Van der Ploegstraat

Meer oplaadpalen
Als het echter aan de gemeente ligt dan komen er snel nieuwe oplaadpalen bij, want het stimuleren van elektrisch rijden is iets waar de gemeente Heemskerk groot voorstander is. Daarom is de gemeente ook aangesloten bij het initiatief van de Metropoolregio Amsterdam en de provincies Noord-Holland en Flevoland om in de gehele regio meer oplaadpunten te plaatsen.

Paal aanvragen onder voorwaarden
Dit initiatief heeft ertoe geleid dat er binnenkort in Heemskerk zeven extra oplaadpalen beschikbaar komen. Hiervoor worden bestaande openbare parkeervakken ingericht. Daarnaast wil de gemeente inzicht krijgen in de actuele behoefte naar openbare oplaadpalen in Heemskerk. Daarom is het mogelijk voor bewoners en werknemers binnen de gemeente Heemskerk om, onder voorwaarden, een verzoek in te dienen voor een oplaadpaal. Deze voorwaarden zijn:

• Je bent woonachtig of werkzaam in de gemeente Heemskerk
  • Je bent in het bezit  van een volledig elektrische personen- of bedrijfsvoertuig of plug-in hybride motorvoertuig
  • Je beschikt niet over de mogelijkheid om het voertuig op privéterrein te parkeren/laden
  • Je vermeldt de voorgestelde locatie voor het oplaadpunt
  • Er mag in een straal van 300 meter van de gewenste locatie geen bestaand oplaadpunt aanwezig zijn

Vóór 11 juni
Wie interesse heeft in een oplaadpaal kan vóór 11 juni 2016 een verzoek indienen via de website: www.heemskerk.nl/oplaadpunt of per brief aan: Gemeente Heemskerk (verzoek oplaadpunt), onder vermelding van (bedrijfs)naam, (woon/werk)adres, e-mailadres, het locatieverzoek en type elektrisch auto.

Na de sluitingsdatum beoordeelt de gemeente alle verzoeken en voorgedragen locaties. Er kan om het aankoopbewijs van auto of bewijs van leasemaatschappij worden gevraagd. De gemeente streeft ernaar de oplaadpunten voor de jaarwisseling op de meest strategische punten te realiseren.