Heemskerk in 2040: leerlingen van 4 basisscholen geven het antwoord

HEEMSKERK – Hoe ziet Heemskerk er in 2040 uit? Op deze vraag gaven leerlingen van vier basisscholen uit Heemskerk op kunstzinnige wijze antwoord. Het resultaat is tot donderdag 27 februari te zien in de hal van het gemeentehuis van Heemskerk. Want tot die tijd exposeren de leerlingen daar hun visie op de toekomst van Heemskerk.

Wat ging er aan vooraf?
Met het kunstproject ‘Heemskerk in 2040′ dachten zes basisschoolklassen uit Heemskerk mee over de toekomst van Heemskerk. Zo werd de fantasie en de creativiteit van de kinderen ingezet voor de grote vraagstukken waar de gemeente Heemskerk voor staat.

In de klas bespraken kunstenaars met de leerlingen zes belangrijke thema’s: wonen, winkelen, sport & spel, mobiliteit, duurzaamheid en Heemskerkers voor elkaar. Daarna gingen de kinderen in zes groepen aan de gang op zes schildersdoeken. Op deze doeken verbeeldden ze de thema’s en hun visie op de toekomst van Heemskerk. Vervolgens zijn van die doeken kubussen gemaakt die momenteel tentoongesteld staan in de hal van het gemeentehuis.

De expositie
Nadat de leerlingen op donderdag 13 februari hun ideeën gepresenteerd hadden aan de raadsleden in de raadszaal van het gemeentehuis van Heemskerk, opende wethouder Gaatze de Vries de expositie. Zijn reactie: “Ik denk dat de input voor de raadsleden heel verrassend is geweest, omdat er echt out-of-the-box wordt gedacht. En ik denk dat de kinderen aan de raadsleden de boodschap hebben overgebracht om ook eens op een andere manier naar de toekomst te kijken.”

Als u zich ook wilt laten verrassen en inspireren dan kan dat tot en met donderdag 27 februari. Want tot die tijd is de visie van de leerlingen te zien in de hal van het gemeentehuis van Heemskerk.

Heemskerk in 2040