WOONopMAAT betaalt 7,9 miljoen voor grond onder 1880 woningen in Heemskerk

Foto: Gemeente Heemskerk / WOONopMAAT

Het college van Heemskerk en WOONopMAAT zijn het eens over de afkoop van erfpacht onder circa 1880 woningen en garages in Heemskerk.

WOONopMAAT biedt de gemeente een bedrag van 7,9 miljoen euro. Het college van B&W stelt de raad voor de opbrengst hiervan besteden aan het verbeteren van de woon- en leefomgeving van inwoners in oude wijken.

Duurzaamheid
WOONopMAAT en de gemeente Heemskerk werken al jarenlang samen bij het verbeteren van de oude woonwijken door herstructurering. Om de herstructurering van sociale huurwoningen op erfpacht te continueren, wil  WOONopMAAT nu het volle eigendom van deze gronden verwerven.

Kwaliteitsimpuls woon- en leefomgeving
Aanvaarding van het bod biedt de gemeente Heemskerk de kans om de woon- en leefomgeving van inwoners in herstructureringsgebieden te verbeteren. Het college stelt de raad namelijk voor de opbrengst te investeren in de kwaliteit, duurzaamheid en klimaatbestendigheid van de oude wijken in Heemskerk. Hiermee maakt Heemskerk een grote sprong op het gebied van duurzaamheid en wordt er een kwaliteitsimpuls gegeven aan de leefbaarheid.

Positief
Wethouder Frank Frowijn en directeur WOONopMAAT Sjoerd Hooftman zijn  tevreden over het bereikte resultaat. De afkoop van erfpacht is positief voor alle partijen. De gemeente en WOONopMAAT kunnen investeren in de verbetering van woningen en omgeving. De inwoners van de herstructureringsgebieden kunnen rekenen op meer woongenot.

De verwachting is dat de raad over de besteding van de gelden aan het verbeteren van de kwaliteit in oude wijken op 6 juli een besluit neemt.

Erfpacht
De erfpachtconstructie dateert uit 1993. De toenmalige woningcorporatie kocht woningen van de gemeente Heemskerk. Daarbij was overeengekomen dat de grond onder de betreffende woningen in eigendom bleef van de gemeente, voor het symbolische bedrag van 45 cent. De gemeente wilde hiermee de omvang van de sociale woningvoorraad kunnen beïnvloeden. Inmiddels zijn hier andere instrumenten voor; de gemeente en de huidige eigenaar van de woningen, WOONopMAAT, maken nu prestatieafspraken waarin de omvang van de sociale woningvoorraad van Heemskerk wordt vastgelegd. De erfpachtconstructie is daarmee overbodig geworden.