Column van de Dag / Achterom kijken en vooruit zien

Foto: Wim Meijer Fotografie

Iedere twee weken een column van de buurtsportcoaches van Beverwijk en Heemskerk. Vandaag is het woord aan Bert Kalter, buurtsportcoach in Beverwijk die zowel terugkijkt op 2017 en vooruit kijkt naar 2018.

Door: Bert Kalter

De laatste column van het jaar is natuurlijk een mooie gelegenheid om vóóruit te kijken. Maar we kunnen dit jaar niet zo maar afsluiten zonder ook even achteròm te kijken, naar wat wij als buurtsportcoaches, Beverwijk Fit en Actief, gerealiseerd hebben in 2017.

Kinderen konden naar harte lust in de diverse vakantie genieten van vele activiteiten die werden aangeboden. Water en gezonde voeding in de vorm van het uitdelen van fruit tijdens activiteiten zit er bijna ingestampt. Het project  ‘Beverwijk drinkt water’ werd ook uitgerold naar meerdere scholen. Op de valreep naar het nieuwe jaar is het eerste certificaat van ‘Beverwijk drinkt water’ uit handen van wethouder Haydar Erol overhandigd aan basisschool de Zeearend.

Aangepast sporten
Zo is er veel aandacht besteedt aan kinderen die niet in staat waren om te sporten omdat  vaak de financiën het niet toelieten. Mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking konden dit jaar informatie in winnen over aangepast sporten bij twee nieuwe loketten. Kinderen die neigen naar overgewicht kunnen nu nauwlettend in de gaten worden gehouden. Met een groot nieuw opgezette zorgketen  kunnen we nu snel signaleren en doorverwijzen naar desbetreffende instantie.

Schoolplein on Tour
Ook een zeer geslaagd nieuw project is  Schoolplein on tour, waarbij de Evenementenmakelaar langskomt met een Sportbus om met de leerlingen van school een dagdeel te gaan spelen en sporten op het schoolplein. Ook werd in het begin van het afgelopen jaar het certificaat overhandigd van het project ‘Uniek sporten’,  was er een sportfair met diverse activiteiten, een Nationale Straatspeeldag en sport- en spel activiteiten op diverse groenvoorzieningen.

Rookvrij
Verder was daar AV DEM als eerste rookvrije sportvereniging, en velen zullen nog volgen.

Om alvast in winterse sferen te komen  kan er nu geschaatst worden op de nieuw aangelegde kunst schaatsbaan tegenover het stadskantoor. Basisscholen mochten voor de kerstvakantie  onder begeleiding van een buurtsportcoach of vrij schaatsen of schaatsles krijgen.

Nieuwsbrieven en columns
Nieuwe sportieve ontwikkelingen konden met regelmaat worden gelezen in de uitgebrachte nieuwsbrieven. En specifieke onderwerpen kregen veelal aandacht in de vorm van de tweewekelijkse columns in Beverwijk- en Heemskerk.Nieuws.nl, geschreven door de buurtsportcoaches.

Ouderen in beweging
In 2018 krijgen de ouderen meer aandacht dan gewoonlijk. Hoe kunnen we deze groep benaderen en krijgen wij deze groep aan het bewegen . Als op jonge leeftijd daar weinig aandacht aan is besteed wordt het een uitdaging  om het  enthousiasme op latere leeftijd aan te wakkeren om te gaan spelen en sporten. Een andere aandachtspunt zijn de schoolsportactiviteiten. We hebben al schoolplein on tour en nu nog de scholen on tour richting sporthal waar in de nabije toekomst scholen volop zouden kunnen gaan strijden om bijv. een wisseltrofee. In 2018 gaan we op de ingeslagen verder om creatief te blijven met het ontwikkelen van nieuwe activiteiten.

Bij deze wens ik alle lezers en lezeressen een gezond en sportief 2018