Ready to sport! Bijzondere sportdag aangepaste sporten bij Heliomare in Heemskerk

Foto: Wim Meijer Fotografie

Maandag 22 januari vond in de sporthal van Heliomare in Heemskerk een Ready to sport!-sportdag plaats. Ruim 40 kinderen maakten kennis met een groot aantal sporten onder begeleiding van medewerkers van NOC*NSF, Heliomare en studenten van Hogeschool InHolland.

De Ready to sport!-sportdagen zijn een initiatief van NOC*NSF en de Rabobank Foundation en hebben als doel jongeren (tot 20 jaar)  met een motorische beperking kennis te laten maken met verschillende sporten, zodat ze het plezier van sport kunnen ervaren en hun grenzen (die vaak veel verder blijken te liggen dan dat ze zelf beseffen) te kunnen verleggen. Gebrek aan sportaanbod
“Er zijn ruim 13.000 jongeren tot 18 jaar met een beperking. Jongeren met een beperking aan het bewegings­apparaat als gevolg van een ongeluk, ziekte of aangeboren afwijking, bijvoorbeeld door een amputatie, dwarslaesie of spasme”, aldus Roelie van Stempvoort, programmamanager bij de Rabobank Foundation NOC*NSF op de website Ready to Sport.nl.
“Een groot deel van hen sport niet door het gebrek aan sportaanbod op lokale verenigingen, gebrek aan sporthulpmiddelen en de hoge kosten die daarmee gepaard gaan. Het is belangrijk om deze groep extra te stimuleren om aan sport deel te gaan nemen. Sporten is goed en gezond voor iedereen en dus ook voor jongeren met een beperking. Via de sport leer je zoveel: samenwerken, omgaan met succes én tegenslagen, het stellen van doelen. En natuurlijk doe je ook vriendschappen op. Maar voor jongeren met een beperking is de drempel om te gaan sporten soms te hoog.” Jaarlijks worden er meerdere Ready to sport!-sportdagen door het land georganiseerd. Op deze manier kunnen per jaar zo’n duizend jongeren tot 20 jaar oud kennismaken met allerlei sporten, van rolstoeltennis en handbiken tot race-running en framevoetbal.

Vervolgtraject
Behalve het organiseren van de Ready to sport!-sportdagen zorgen NOC*NSF en de Rabobank Foundation ook voor een vervolgtraject in de vorm van het begeleiden van de jongeren die hebben deelgenomen aan deze dagen naar een voor hen passende sportvereniging. Meer informatie over de Ready to sport!-sportdagen klik op Ready to sport. Voor meer informatie over het aanbod van aangepaste sporten klik op Uniek Sporten.

Foto-impressie
Hieronder een foto-impressie van de Ready to sport!-sportdag bij Heliomare in Heemskerk. Klik op de foto voor een grotere, gratis downloadbare versie.