“Natte gymlessen” basisscholen Heemskerk groot succes

Foto: Team Sportservice Kennemerland

In het voorjaar en najaar van 2017 zijn in Heemskerk ‘natte gymlessen’ georganiseerd voor basisscholieren van de groepen 7 en 8. De lessen werden georganiseerd door Team Sportservice Kennemerland in samenwerking met Zwem- en Sportcentrum de Waterakkers.

Aanleiding voor deze ‘natte gymlessen’ waren de zwemveiligheidstoetsen die In schooljaar 2014-2015 werden afgenomen tijdens zwemclinics voor alle groepen 7 en 8 van de Heemskerkse basisscholen. Deze zwemveiligheidstoetsen werden afgenomen door zweminstructeurs van Zwembad de Waterakkers, zwemvereniging OEZA en de Heemskerkse Reddingsbrigade. Uit de test bleek dat er bij 19% van alle deelnemende kinderen sprake was van een matige tot onvoldoende zwemveiligheid, ondanks het hebben van een A-,B- of C zwemdiploma.

579 kinderen
In totaal werden er afgelopen jaar 68 “natte gymlessen” georganiseerd waaraan 579 kinderen deelnamen. Tijdens deze lessen konden de kinderen deelnemen aan verschillende zwemactiviteiten. Het accent hierbij lag op het spelenderwijs zwemvaardig worden en blijven, waarbij samen werken, spelen, veiligheid en plezier maken centraal stonden. De uitvoering van de “natte gymlessen” was in handen van enthousiaste en ervaren zweminstructeurs van Zwembad de Waterakkers en zwemvereniging OEZA.

Opnieuw ‘natte gymlessen’ voor 9 basisscholen
Evaluatie na afloop maakte duidelijk dat alle deelnemende kinderen, scholen en leerkrachten zeer enthousiast waren over deze ‘natte gymlessen. Reden genoeg om ze ook dit jaar weer te organiseren. Tot half april worden diverse clinics “natte gymles” aangeboden aan de groepen 8 van de basisscholen van Heemskerk. Inmiddels hebben negen scholen zich hiervoor aangemeld.