Heemskerk geslaagd voor DigiD-assessment

Foto: Heemskerk Nieuws / Dennis Mantz

HEEMSKERK – Voor het tweede jaar op rij heeft de gemeente Heemskerk een positief rapport ontvangen rond het ICT-beveiligingsassessment DigiD. Met dit rapport is de gemeente geslaagd voor het assessment dat alle gemeenten in Nederland moeten behalen om aangesloten te blijven op DigiD. Het beveiligingsassessment DigiD is sinds vorig jaar verplicht en moest per 1 januari 2015 zijn afgerond.

Het ICT-beveiligingsassessment DigiD is een toets op de veiligheid van koppelingen met DigiD, hét digitale authenticatiemiddel voor de overheid en dienstverleners met een publieke taak, die de gemeente in gebruik heeft. Naast de toets op de DigiD-koppelingen worden het beveiligingsbeleid en de ICT-protocollen van de gemeente onder de loep genomen. Ook moet de gemeentelijke website een test ondergaan. De bedoeling van het assessment is het borgen van de veiligheid van koppelingen met DigiD. Inwoners moeten erop kunnen vertrouwen dat het digitaal regelen van hun zaken bij de gemeente via DigiD veilig is.

Het ICT-beveiligingsassessment DigiD is uitgevoerd door een gecertificeerde auditor en deze heeft een positief rapport afgegeven aan de gemeente Heemskerk. Het rapport is inmiddels opgestuurd naar Logius.