Rijden op water… met een vleugje benzine

Foto: 251tv

Als sinds 2014 is Heemskerker Ruud Haan samen met zijn kleinzoon Mike Pressani hard in de weer om een auto te ontwikkelen die op water kan rijden. Hij lijkt behoorlijk op weg, ook al lijken er nog aardig wat praktische probleemjes op te lossen.

(Bron: 251TV)

Zo lang als er auto’s bestaan zijn we al op zoek naar de voordeligste manier om de vierwielers van A naar B te laten rijden. En niet geheel zonder succes. Was in de vijftiger en zestiger jaren een bezineverbruik van 1 op 6 niets bijzonders, op dit moment scoren sommige auto’s al 1 op 25, al dan niet onder invloed van ‘sjoemelsoftware’. Maar toch, het kan nog veel zuiniger. Dat bewijst de Heemskerker Ruud Haan die al 2,5 jaar druk bezig is met de ontwikkeling van een motor die grotendeels op water loopt. De oud-werknemer van Tata Steel zag gedurende zijn werk bij de staalfabrikant hoe waterdamp explodeerde als kokend staal in een laagje water werd gedompeld. Voor hem het bewijs dat waterdamp ingezet kon worden als energiebron.

ruud 2
Ruud Haan, sleutelend aan zijn watermotor-gedreven Opel Corsa

Doelstelling: één op veertig of nog minder
Inmiddels staat in de garage van Ruud Haan een omgebouwde Opel Corsa met aan de voorkant een soort plateau met daarop een aantal vaten en pijpen, die met elkaar verbonden zijn door slangen. Bij de eerste aanblik schat je de kans, dat deze wonderlijke mobiel ooit in beweging zou komen op nihil. Maar niets blijkt minder waar. De auto, die wordt ‘gevoed’ door een combinatie van 30% benzine en 70% water blijkt prima te rijden. Ruud’s doelstelling is een verbruik van 1 op 40 en zo mogelijk nog gunstiger.

Nog lange weg te gaan, maar… het kàn!
Toegegeven: zoals de Opel Corsa er nu uitziet ga je er nog niet mee de openbare weg op. Ruud gaat er dan ook vanuit dat hij nog een lange weg te gaan heeft, voordat zijn uitvinding zover is doorontwikkeld dat deze helemaal veilig en compact ingebouwd kan worden binnen de beperkte ruimte van een gemiddelde motorkap.

Maar het belangrijkste: Dat zijn techniek werkt staat nu al als een paal boven ‘water’. Het bewijs zie je op bijgaand filmpje, gemaakt door de redactie van 251tv.

Meer 251TV-producties (TV uit de hele regio twee-vijf-een) zijn te bekijken via YouTubeFacebookTwitter en Ziggo Kanaal 42 (digitaal) of Kanaal 45 (analoog).