251tv gaat verder als RTV IJmond

Foto: Wim Meijer Fotografie / RTV IJmond

Met ingang van 1 november a.s. verdwijnt er een vertrouwde naam in de IJmond: lokale televisiezender 251tv heet vanaf dan RTV IJmond.

Voor de inwoners van Akersloot, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Velsen-Noord, Uitgeest en Wijk aan Zee zal dat een kwestie worden van ‘even wennen aan het  nieuwe logo’.  Maar ook niet meer dan dàt. Want alle (vrijwillige) medewerkers van het nieuwe RTV IJmond onder de enthousiaste leiding van Richard Kitzmann zullen gewoon doorgaan met waar ze al jaren goed in zijn: het maken van reportages van alles wat mensen in de regio IJmond boeit en bezighoudt.

Wat er wèl verandert
Toch verandert, behalve het loge, natuurlijk wel íets. Zo krijgt het nieuwe RTV IJmond een groter uitzendgebied. 251tv was afgeleid van het telefoonnetnummer 0251. Dat was dan ook precies het begrensde gebied waar de uitzendingen zich op richtten. Met het groter worden van het uitzendgebied (en daarmee in de toekomst ook het gebied waarover reportages worden gemaakt)  dekt RTV IJmond veel beter de lading dan 251tv.

Mediahub
Het grotere uitzendgebied heeft alles te maken met het feit dat RTV IJmond vanaf 1 december wordt aangesloten op de zogenaamde Mediahub.  De Mediahub is een systeem dat er voor zorgt dat de uitzendingen van lokale omroepen digitaal in de juiste formaten kunnen worden gedistribueerd naar alle pakketaanbieders in Nederland, zoals Ziggo, Vodafone en KPN. Zo is de verwachting dat, door de aansluiting op deze hub, per 1 maart 2018 KPN  de uitzendingen van het nieuwe RTV IJmond zal gaan doorgeven op de kabel.

Samenwerking lokale omroepen
Een andere reden voor de naamswijziging is de samenwerking tussen diverse lokale omroepen. De drie partijen RTV Seaport, Radio Beverwijk en Heemskerk FM/251tv hebben twee jaar geleden al een intentieverklaring getekend voor meer onderlinge samenwerking. 251tv en Seaport delen al enige tijd reportages en er is ervaring opgedaan met gezamenlijke producties.

NH Nieuws en Nieuws.nl
Naast de drie lokale omroepen zijn NH Nieuws (RTV-NH) en de websites Heemskerk-, Velsen- en Beverwijk.Nieuws.nl ook belangrijke partners voor de toekomstige samenwerking.

RTV Seaport
Hoewel RTV Seaport voorlopig zelfstandig verder gaat, zijn er ideeën om de tv-tak van Seaport te integreren in RTV IJmond. Er zal dan een aparte dependance in Velsen blijven om vanuit die regio reportages en programma’s te maken. Om dat te realiseren zijn er echter nog diverse besluiten nodig van beide partijen.

Uitzendgebied
RTV IJmond is nu te zien in Heemskerk, Beverwijk, Wijk aan Zee, Uitgeest, Castricum, Bakkum en Zandvoort op Ziggo Kanaal 42 of analoog in Heemskerk op Kanaal 45. Dit zal de komende tijd uitgebreid worden met andere providers. Met de eventuele integratie van Seaport zal het signaal via Ziggo ook te bekijken zijn in o.a. Velsen, IJmuiden, Haarlemmermeer, Bloemendaal en Heemstede