Wilde achtervolging door Heemskerk met meerdere politieauto’s en -helikopter

Vanmorgen heeft de politie in Heemskerk een man aangehouden nadat deze eerst een stopteken negeerde voor een routinecontrole en er vervolgens hard vandoor ging.

(bron en foto: Politie IJmond – FB)

Wat volgde was een lange achtervolging op hoge snelheid dwars door Heemskerk, van het centrum, tot de Lijnbaan, de Rijksstraatweg en weer terug. Ook werden meerdere politieauto’s ingezet alsmede een politiehelikopter. De snelheden liepen op tot ver boven het maximum waarbij ook rode verkeerslichten werden genegeerd.

Schade politieauto
Een politieauto die de achtervolgde auto wilde laten stoppen werd afgesneden en aangereden en liep daarbij zoveel schade op dat doorrijden niet meer mogelijk was. De achtervolgde auto liep hierbij ook een lekke band op.

Waarschijnlijk ten gevolge van de lekker band stopte de achtervolgde auto na een dollemansrit van ongeveer 10 minuten hij bij het station van Heemskerk. Daar liet de bestuurder de auto achter.

Rennend ging hij ervandoor, waarbij het kennelijk zonder sloffen sneller ging. Die liet hij bij de auto achter (zie foto). Hij rende het spoor over naar de wijk Broekpolder. Daar kon hij vervolgens worden aangehouden.

Uit het voorlopige onderzoek bleek de 36 jarige man een ongeldig rijbewijs te hebben. Ook werd een drugstest afgenomen, waar uit bleek dat de bestuurder inderdaad onder invloed van drugs was. Ook bleek dat de auto was gestolen en rondreed met vervalste kentekenplaten.