Start sloop eerste flat Debora Bakelaan in Heemskerk

Foto: Google maps

Vanaf drie september 2018 beginnen de voorbereidingen voor de sloop van de eerste  (rode) flat aan de Debora Bakelaan. Volgens planning is deze flat vóór het eind van 2018 gesloopt.

De rode flat is de eerste van de vier te slopen flats aan de Debora Bakelaan en is onderdeel van het project De Slotvrouwe, een samenwerking tussen gemeente Heemskerk en wooncorporatie Woonopmaat. In het gebied komen drie nieuwe woongebouwen. Verder bestaat het project uit de herinrichting van het openbaar gebied en een reconstructie van de Tolweg.

Werkzaamheden
Sloopbedrijf Oranje begint met het inrichten van het werkterrein en het plaatsen van hekken. In september is er verder onderzoek en begint de asbestsanering. Nadat het asbest uit het pand is verwijderd, kan de sloop beginnen. De sloper werkt van boven naar beneden en maakt gebruik van een bouwlift voor het transport. Dit beperkt overlast voor de omgeving. Na de sloop maakt het bedrijf het terrein schoon en egaliseert de grond. Als de hekken zijn weggehaald, is het terrein weer veilig. Als alles volgens planning verloopt is dit voor het einde van 2018 afgerond.

Duurzaam hergebruik materialen
De vrijgekomen materialen worden voor 98 procent hergebruikt. De afvalscheiding gebeurt op het sloopterrein. Stukken beton en puin worden zoveel mogelijk verwerkt in bouwmaterialen voor de nieuwbouw en de reconstructie van de Tolweg.

Route afvoer sloop
Afvoer van materialen gaat zo veel mogelijk via de Tolweg om de achterliggende woonwijk zo weinig mogelijk overlast te geven. Hiervoor wordt een tijdelijke bouwweg aangelegd.

Veiligheid en gezondheid
Een belangrijke veiligheidsmaatregel is de wegafzetting op het moment dat de kranen dichtbij de Debora Bakelaan staan en de sloop met machines gaat beginnen. De slopers werken ook continue met waternevel om te voorkomen dat het vrijgekomen stof wegwaait.

Vast aanspreekpunt
Bewoners en omwonenden zijn op een informatiebijeenkomst op 19 juli 2018 ingelicht over de werkzaamheden. Voor aanvang van de werkzaamheden ontvangen direct omwonenden een huis-aan-huis brief. Tijdens de hele sloop is iedere werkdag een vast aanspreekpunt van Oranje op het terrein aanwezig.