Extra aanpassingen om centrum Heemskerk gastvrij en coronaproof te houden

Foto: Wim Meijer Fotografie

HEEMSKERK – Op  1 juni is de horeca weer beperkt open gegaan. Het college heeft besloten ruimte te geven om de terrassen uit te breiden. Hierdoor kunnen bezoekers en medewerkers 1,5 meter afstand houden. Om het centrum van Heemskerk in coronatijd veilig en gastvrij te houden, zijn er nog meer aanpassingen nodig.

De ondernemers  van het centrum (BIZ) hebben op verzoek van de gemeente een actieplan gemaakt. Hierin staan acties uitgewerkt die het centrum veilig en gastvrij houden.

Aanpassingen in het centrum
Op basis van dit actieplan heeft het college besloten om de volgende aanpassingen in het centrum te doen:

• Beperken van de uitstallingen winkeliers, tot 1 meter vanuit de eigen gevel.
  • Fietsparkeerplaatsen op enkele plekken weghalen. Hierdoor is er genoeg ruimte om op de stoep  te lopen en elkaar op veilige afstand te passeren. Dit maakt ook de tijdelijke vergroting van terrassen mogelijk.
  • Als het nodig is een tijdelijke fietsenstalling maken op het Burgemeester Nielenplein.
  • Parkeervakken weghalen waar ruimte moet komen voor voetgangers en fietsers (Ruysdael en café Dam). Het aantal gehandicaptenparkeerplaatsen blijft hetzelfde.

Uitvoering van de aanpassingen vanaf vrijdag 5 juni
Vanaf vandaag, vrijdag 5 juni, wordt er een begin gemaakt met het uitvoeren van de werkzaamheden. Met deze aanpassingen kan de bezoeker van het centrum in beide richtingen blijven lopen én is er minimaal 2 meter loopruimte.  Aan alle bezoekers van het centrum is het verzoek om:

• 1,5 meter afstand te houden.
  • Rechts aan te houden op de stoepen.
  • Fietsen in de fietsklemmen plaatsen, zodat er voldoende ruimte blijft om elkaar op veilige afstand te passeren.