55+

Gouden Dagen presenteert uniek bevrijdingsboek in Woonzorgcentrum Waterrijck

Afgelopen week presenteerde Stichting Gouden Dagen ‘Het gouden bevrijdingsboek’. Een verhalenbundel met indrukwekkende en (vaak) door ouderen zelf opgetekende herinneringen aan de bevrijding in 1945. Elk verhaal is uniek en verdient het om doorgegeven te worden aan de volgende generaties. Daarom ontvingen 100 basisscholen in Nederland dit bijzondere boek.

Vorig jaar vierden we 75 jaar vrijheid. Herdenkingen en feestelijkheden gingen veelal niet door vanwege de coronapandemie. Ook de publicatie van Het gouden bevrijdingsboek met 45 persoonlijke verhalen van een generatie die de bevrijding nog meemaakte, kwam op een laag pitje te staan. Maar nu, een jaar later, is het boek er!

Het resultaat mag er zijn. De openhartige en vaak zelf geschreven verhalen geven een uniek inkijkje in de ervaringen van de laatste generatie die de bevrijding bewust meemaakte. Van de felle gevechten rond Arnhem tijdens Operatie Market Garden, de hongerwinter, gaarkeukens, hoe de Tommies chocola uitdeelden op 5 mei of hoe overal de vlag uitging terwijl Canadezen met tanks en vrachtwagens juichend in steden en dorpen werden onthaald.

Alles bij elkaar een prachtige verzameling bijzondere verhalen, ook nog eens met twee QR-codes die linken naar filmpjes van twee van onze auteurs. Het eerste exemplaar werd op feestelijke wijze uitgereikt aan een van de schrijvers uit het boek bij Viva! Zorggroep in Heemskerk.

RTV Heemskerk was erbij en maakte bijgaande reportage.

Klik op de hoofdfoto bovenaan dit bericht voor de reportage van RTV Heemskerk.