Heemskerk vierde in Energy Battle

Foto: Heemskerk Nieuws / Dennis Mantz

Heemskerk is vierde geworden in de landelijke Energy Battle van het Klimaatverbond. Samen met een team van OBS de Kariboe, een team van woningbouwvereniging WoonopMaat en een team van de gemeente is de strijd aangegaan met negen andere gemeenten om zoveel mogelijk energie te besparen. Daarnaast is ook onderling gestreden wie lokaal het beste energiebesparende team is geweest.

Ambtenaren, bestuursleden, scholieren, ouders en bewoners van de gemeenten Enschede, Nijmegen, Haarlem, Heemskerk, Heemstede, Eindhoven, Helmond, Zaanstad, Krimpen aan den IJssel en Schiedam hebben de afgelopen maanden keihard energie bespaard in deze landelijke energiebesparingswedstrijd. De deelnemers bespaarden thuis in vier maanden tijd gemiddeld 15% elektriciteit en 16% gas, dat staat gelijk aan het gemiddelde verbruik van bijna 40 huishoudens. Als ze deze besparing een jaar volhouden zouden zij tot € 340 euro kunnen besparen op hun energierekening. Gemeente Nijmegen heeft een besparing van maar liefst 24% elektriciteit en 26 % gas gerealiseerd in de Energy Battle en is daarmee de winnende gemeente. Gemeente Krimpen aan den IJssel heeft 16% elektra en 27% gas bespaard en eindigt op de tweede plaats. Gemeente Heemstede realiseerde een besparing van 16% elektra en 25% gas en neemt daarmee de derde plaats in. Heemskerk volgt als nieuwkomer met een verdienstelijke vierde plaats met een besparing van 14% elektra en 23% gas.

Onderlinge competitie

Op dinsdag 17 februari maakt wethouder Frank Frowijn de lokale uitslag bekend van de onderlinge competitie en reikt de prijs uit aan het winnende team. Frowijn: “Ik vind het heel leuk en vooral heel belangrijk dat Heemskerk heeft meegedaan aan de Energy Battle. Energie besparen levert niet alleen winst voor het milieu op, maar ook voor de portemonnee.”

Een gemiddeld Nederlands huishouden verspilt 14% elektriciteit. Daarnaast krijgen we met z’n allen steeds meer apparaten en gadgets in huis die allemaal elektriciteit verbruiken. Gemiddeld hebben we er zo’n 68 in huis! Met de Energy Battle wil het Klimaatverbond laten zien dat een gemiddelde elektriciteitsbesparing van 10 tot 20% goed haalbaar is. Als een gemiddeld gezin 15% bespaart scheelt dat zo’n 120 euro per jaar.