Vleermuizen houden van Heemskerk

Foto: YouTube - 251TV

Niet alleen dwegvleermuizen, maar ook ‘laagvliegers’ blijken hun onderkomen te hebben gevonden in woningen van Woningbouwvereniging WOONopMAAT in Heemskerk.

(Bron: 251TV)

Laagvliegers
Maakten we eerder al melding van dwergvleermuizen in de woningen aan de Simon van Haerlemstraat, waarvoor de gemeente ‘vervangende woonruimte’ zocht in verband met de voorgenomen sloop van de woningen, ook blijken er nog grotere vleermuizen rond te ‘hangen’ in Heemskerk, zogenaamde ‘laagvliegers’.

Spanwijdte van 40 centimeter
Met ‘laagvliegers’ hebben we het over vleermuizen met een spanwijdte van circa 40 centimeter en daarmee de grootste vleermuizensoort die in Nederland voorkomt. De ‘laagvliegers’ zijn in Nederland vrij zeldzaam en komen voor op slechts een beperkt aantal locaties binnen ons land. Behalve Heemskerk schijnt er nog een kolonie laagvliegers te zijn in Friesland en een in de omgeving van Nijmegen.

Vervangende woonruimte
De aanwezigheid van deze vleermuizen brengt voor Woningbouwvereniging WOONopMaat de verplichting met zich mee om, in het kader van de Natuurbeschermingswet, alvorens de woning te renoveren waar de dieren zich bevinden, eerst te zorgen voor ‘vervangende woonruimte’ voor deze laagvliegers. Alleen, dan moet je wel weten waaraan die woonruimte moet voldoen.

Daarvoor is nu het bedrijf Els & Linde Techniek in de hand genomen. Mediapartner 251TV interviewde onlangs Jos Oude Elferink die haarfijn uitlegt hoe dat gaat gebeuren.

Meer 251TV-producties (TV uit de hele regio twee-vijf-een) zijn te bekijken via YouTube, Facebook, Twitter en Ziggo Kanaal 42 (digitaal) of Kanaal 45 (analoog).