Heemskerk nog drie jaar JOGG-gemeente

Foto: Wim Meijer Fotografie

De gemeente Heemskerk heeft de samenwerkingsovereenkomst met de landelijke organisatie Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) met drie jaar verlengd.

De JOGG-aanpak heeft de afgelopen drie jaar in Heemskerk een beweging op gang heeft gebracht, die leidt tot samenwerkingsverbanden tussen verschillende partijen met als doel het verminderen van overgewicht bij kinderen en jongeren.

Overgewicht bij kinderen
Overgewicht is een groeiend probleem in Nederland. Overgewicht verhoogt onder meer de kans op ziekten. Op jonge leeftijd kan overgewicht bovendien gevolgen hebben voor de psychische en sociale ontwikkeling. JOGG steunt gemeenten in de aanpak om meer jongeren te laten opgroeien met een gezonde leefstijl.  In 2014 is de gemeente een samenwerkingsovereenkomst aangegaan met het landelijk JOGG-bureau met als doel: een lokale, integrale en duurzame aanpak gericht op jongeren, hun ouders en hun omgeving. Heel Heemskerk… drinkt water
De JOGG-aanpak is de afgelopen drie jaar uitgerold over de gehele gemeente onder het motto ‘Heel Heemskerk…’. Daarbij is gekozen voor het actief promoten van het drinken van water. Consultatiebureau, peuterspeelzalen en kinderopvang deden mee, gevolgd door de basisscholen en het voortgezet onderwijs. En de resultaten mogen er zijn!  Aan maar liefst 19 organisatie kon het certificaat ‘Heel Heemskerk… drinkt water!’ worden uitgereikt. Er zijn twee nieuwe watertappunten in de gemeente gekomen. En voor de Kennemer Praktijkschool en basisschool Elif wat de aanpak een mooi opstapje om een Gezonde School-vignet te behalen.

Stimuleren lokale initiatieven
Een van de speerpunten van de gemeente is het stimuleren van lokale initiatieven en samenwerken met verschillende partijen. De samenwerking met Albert Heijn tijdens de avondvierdaagse is daar een voorbeeld van. De komende drie jaar wil de gemeente lokale partijen en inwoners nog meer bij elkaar brengen om informatie te delen, ideeën te ontwikkelen en initiatieven de ruimte te geven.