Ready to sport! Bijzondere sportdag ‘aangepaste sporten’ bij Heliomare in Heemskerk

Foto: Wim Meijer Fotografie

Maandag 11 juni vond in de sporthal van Heliomare in Heemskerk opnieuw een Ready to sport!-sportdag plaats. Bijna 50 kinderen maakten kennis met een groot aantal sporten onder begeleiding van medewerkers van NOC*NSF, Heliomare en studenten van Hogeschool InHolland.

De Ready to sport!-sportdagen zijn een initiatief van NOC*NSF en de Rabobank Foundation en hebben als doel jongeren (tot 20 jaar)  met een motorische beperking kennis te laten maken met verschillende sporten, zodat ze het plezier van sport kunnen ervaren en hun grenzen (die vaak veel verder blijken te liggen dan dat ze zelf beseffen) te kunnen verleggen. Dansen en judo
Gedurende de ‘Ready to Sport’-dag gaven docenten van dansschool De Danstuin een workshop dansen, waar collectief en enthousiast aan werd meegedaan. Een ‘schot in de roos’ was de aanwezigheid van Handboogsportvereniging Assumburg die het ‘Robin Hood gevoel’ bij iedereen bovenhaalde. En dat ook judo een sport is die ook voor veel mensen met een motorische beperking goed te beoefenen is bleek uit de judo-workshop van Roeland Scholsberg (van Sportschool Toradoshi), die aantoonde dat er veel overeenkomst is tussen de basisprincipes van Judo en het bakken van pannenkoeken. Racerunning en Aerial Yoga
Verder was ook atletiekvereniging DEM aanwezig voor de begeleiding van de deelnemers bij het racerunning (racen met een soort driewielfiets zonder pedalen en met een borststeun) en het ver- en overgooien met een raketvormig projectiel.Nieuw bij deze ‘Ready to Sport’-dag was het zogenaamde Aerial Yoga: een soort stretching, maar dan hangend of liggend in een doek. Het is een discipline van sportschool Body Skills, die behalve het Aerial Yoga ook Poledance en Bungee Super Fly aanbiedt op de nieuwe locatie aan de Zeestraat in Beverwijk.

‘Ready to Sport’-dagen en vervolgtraject
Ieder jaar worden er meerdere Ready to sport!-sportdagen door het land georganiseerd, waarvan dus ook enkele bij Heliomare in Heemskerk. Door deze dagen  kunnen per jaar zo’n duizend jongeren tot 20 jaar oud kennismaken met allerlei sportensportvormen.Behalve het organiseren van de Ready to sport!-sportdagen zorgen NOC*NSF en de Rabobank Foundation ook voor een vervolgtraject in de vorm van het begeleiden van de jongeren die hebben deelgenomen aan deze dagen naar een voor hen passende sportvereniging. Meer informatie over de Ready to sport!-sportdagen klik op Ready to sport. Voor meer informatie over het aanbod van aangepaste sporten klik op Uniek Sporten.