Column van de Dag / Werken aan een Gezonde Leefstijl

Foto: Wim Meijer Fotografie

Iedere twee weken een column van de buurtsportcoaches van Beverwijk en Heemskerk. Vandaag is het woord aan Marja Pronk, behalve buurtcoach ook projectleider Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)

Werken aan een Gezonde Leefstijl (door: Marja Pronk)
Waarom zou je aandacht hebben voor een gezonde leefstijl? “Omdat je letterlijk lekker(der) in je vel wil zitten”.
Vraag je mensen waarom zij aandacht hebben voor hun voeding of waarom zij sporten, dan komen de antwoorden daar op neer. Maakt iedereen zich hier druk om? Nee, zeker niet… Zouden we dat wel moeten doen? Jawel Diverse onderzoeken tonen aan dat wanneer we letterlijk lekker in ons vel zitten, we dat ook figuurlijk doen: gezonde mensen zijn vaker HAPPY. Dat wil toch iedereen?!

In de gemeentehuizen van Beverwijk en Heemskerk wordt ook veel over een gezonde leefstijl van de bewoners gesproken. Niet omdat we vinden dat bewoners daar zelf geen keuze in hebben, maar omdat we het belangrijk vinden dat mensen over de juiste informatie beschikken om die keuzes goed te kunnen maken. En ook omdat we het belangrijk vinden dat iedereen de mogelijkheid heeft om gezond te leven. Want gezonde mensen maken minder gebruik van de gezondheidszorg en kunnen meer zelf doen. Ze doen mee! Daarom hebben de gemeenten plannen  voor spelen, sporten, gezondheid en voor de jeugd, met aandacht voor een gezonde leefstijl. cdn.nieuws.nlmediasites4320161104091720heel-heemskerk-66d61b2b06a0da3581176816eba98de1d4bcefe0-1499d8f6c20c719558b3e0f03bbc2a4582f714b1De gemeente Heemskerk is inmiddels al twee jaar JOGG-gemeente, (JOGG = Jongeren Op Gezond Gewicht). Dat betekent dat er, met de gemeente als aanjager, extra aandacht is voor activiteiten die helpen voor een gezonde jeugd. Al twee jaar wordt er campagne gevoerd voor het drinken van water: ‘Heel Heemskerk…  drinkt water!’, want water is een goedkope en gezonde dorstlesser met 0 calorieën en voor iedereen beschikbaar.  wim-meijer-fotografie_5i5a8597-banAlle ouders die met hun kind het consultatiebureau bezoeken, krijgen voorlichting over het drinken van water, alle kinderopvang en peuterspeelzalen bieden hun kinderen naast of in plaats van limonade nu water aan en alle Heemskerkse basisscholen hebben met de leerlingen aandacht voor water, want water is niet alleen gezond, je gaat er ook beter van leren!
Ook de sportverenigingen willen we gaan uitnodigen om mee te doen met de campagne, want een fit team of een fitte sporter, die drinkt toch zeker water?Bevewijk-acties-7f947e627a4b54fb3c8c08450a591f504cddf829Beverwijk is gestart met Beverwijk Fit & Actief. Onder dit label gaat de gemeente na schooltijd in meer buurten sport en spelactiviteiten aanbieden voor kinderen. Ook in Beverwijk wordt het drinken van water op scholen en peuterspeelzalen gepromoot en er wordt voor gezorgd dat mensen met een beperking toch kunnen sporten. De buurtsportcoaches zijn hier namens de gemeente de aanjager en zij zoeken samenwerking met onder andere de jeugdgezondheidszorg, peuterspeelzalen, scholen en de schoolsportcommissie.Wim-Meijer-Fotografie_5I5A2107-ban-e5c8eeb50e67b0eff36d42c432d4df75066feadcMisschien heeft u zelf ook ideeën waarmee u bij kunt dragen aan een ‘Fit & Actief’ Beverwijk? Dat is mooi! De buurtsportcoaches  horen graag uw idee en werken graag met u samen. Voor organisaties in Beverwijk die zich, alleen of samen met de buurtsportcoaches  inzetten voor Beverwijk Fit & Actief, is er een mooi certificaat ontwikkeld. Samen werken aan een gezonde leefstijl in Beverwijk, daar word je toch vanzelf al HAPPY van?