Ans Nijman (GroenLinks) boos over ‘de Nozem en de Non’

Foto: Wim Meijer Fotografie

Ans Nijman, fractievoorzitter van GroenLinks Heemskerk/Uitgeest heeft een ingezonden brief geschreven waarin zij haar ongenoegen uit over de voorgenomen sluiting van ‘de Nozem en de Non’. Hieronder haar schrijven:

De rechter heeft uitspraak gedaan in de zaak A. Verherentstraat 1 (De Nozem en De Non) en de gemeente in het gelijk gesteld. Dit vonnis betekent dat de huurovereenkomst per 1 september 2017 eindigt. Dit is een duidelijke stap verder in de zaak rond De Nozem en De Non.

In oktober 2004 ging het Poppodium Donkey Shot dicht. Destijds verzorgde Stichting Welschap het jongeren werk in de Donkey Shot. Er werd onder de naam Donkey een doorstart gemaakt. Tweeëneenhalf jaar later moest ook Donkey de deuren sluiten.
Het pand wordt grondig verbouwd in 2005 (voor ruim 1.2 miljoen euro). En in 2007 neemt de Nozem en de Non haar intrek in het pand. Ook de (inmiddels voormalige) muziekschool maakt gebruik van het pand.
Vorig jaar augustus heeft de gemeente de huur opgezegd. Wat hiervoor nu eigenlijk de reden is, vraag ik me af. De gemeente stelt zich op het standpunt dat het geen taak is om aan een commerciële partij te verhuren! Dat zou betekenen dat er nog wat andere bedrijven/ondernemers goed moeten gaan opletten, want zeker is dat de Nozem en de Non niet de enige commerciële partij is aan wie de gemeente verhuurt. Ik zou toch denken dat je als gemeente zó niet met je ondernemers omgaat.
Ook zegt de gemeente het pand te willen verkopen. Maar waarom??? Wat is nu toch de reden dat het pand verkocht moet worden? Welk probleem wordt hiermee opgelost?! Je zou er bijna argwanend van worden.
Donkey Shot, Donkey en nu De Nozem en de Non! Heemskerk heeft een lange traditie, in de wijde omgeving, als het gaat om een poppodium.

Deze coalitie van CDA, PvdA, D66 en Heemskerk Lokaal zeggen het belangrijk te vinden te luisteren naar de inwoners van Heemskerk. Maar of er nu petities en/of een hoorzitting wordt gehouden; handtekeningen worden opgehaald of acties worden gehouden door bijvoorbeeld Nozems en Nonnen; de coalitie meent te moeten doorzetten omwille van… Tja, van wat!

Iedere beslissing die de afgelopen drie jaar is genomen waar het, het cultuurbeleid betreft, rammelt aan alle kanten. De gesubsidieerde cultuur is tot op het bot bezuinigd (muziekschool-bibliotheek). En nu wordt ook commerciële cultuur de nek omgedraaid.

De gemeente is door de rechter in het gelijk gesteld. Maar gelijk krijgen of gelijk hebben is niet hetzelfde. Hier zijn alleen maar verliezers. De gemeente, want die verliezen vertrouwen; de ondernemers, want die verliezen hun bedrijf; de inwoners van Heemskerk, want die zitten weer “gezellig” thuis op de bank.

GroenLInks vindt cultuur belangrijk voor een gezond en aantrekkelijk Heemskerk. Het is tijd voor verandering.

Ans Nijman
GroenLinks Heemskerk