BeestenBende van start in Heemskerk

Foto: BeestenBende

Vrijdagmiddag 8 december heeft Wethouder Frank Frowijn bij restaurant het Dorrup het startsein gegeven voor de eerste speurtocht naar zwerfafval in het kader van het ‘BeestenBende’ project.

De BeestenBende is een gratis ‘club’, voor kinderen van 6 tot 12 jaar uit gemeenten in heel Nederland. Als BeestenBende-lid help je mee om je buurt schoon te houden voor mens én dier. In ieder geval één keer per maand ruimen de kinderen in teams hun eigen wijk op. Elk team heeft minstens één volwassen begeleider. Als blijk van waardering maken de bendeleden in de loop van het schooljaar allerlei spannende (dieren) avonturen mee, binnen en buiten de gemeente.

BeestenBende in Heemskerk
De BeestenBende in Heemskerk is begonnen met tientallen kinderen van basisscholen De Vlinder, De Otterkolken en De Leonardus. Natuurlijk kunnen ook alle andere kinderen uit Heemskerk in de leeftijd van 6 tot en met 12 jaar lid worden van De BeestenBende.

Speurtocht en warme chocomel
De eerste lichting BeestenBenders voerde tijdens de zwerfafvalspeurtocht van vrijdag 8 december jl allerlei opdrachten uit, waarbij ze ook uitkwamen bij slagerij John de Roode en de Bakker Bart voor wat lekkers onderweg. Bovendien konden ze zich verheugen op een beker warme chocomel na de speurtocht bij het Dorrup. Aan het einde van deze middag waren de kinderen helemaal klaar om zich in te zetten voor een schoner Heemskerk.

Het Beste Idee van Nederland
De BeestenBende is een (wetenschappelijk onderbouwd) concept waarbij kinderen actief invloed hebben op de leefbaarheid van hun buurt. Het initiatief is enige jaren geleden door ‘SBS Het Beste Idee van Nederland’ gekozen bij de beste zwerfafvaloplossingen van Nederland.

Kijk voor meer informatie op www.mijnbeestenbende.nl.