Gedwongen verhuizing vleermuizen door sloop ‘Rode Flat’ Deborah Bakelaan

Nieuwe flats zorgen niet alleen voor nieuwe huisvesting van Heemskerkers, maar ook voor vleermuizen uit wijde omgeving

De vier flats aan de Deborah Bakelaan gaan plaatsmaken voor nieuwbouw. Drie nieuwe appartementengebouwen zullen gaan verschijnen, met in totaal net zoveel woningen als in de huidige vier. Maar daar blijft ’t niet bij, want ook is er rekening gehouden met het belang van de vele vleermuizen, die in drie van de huidige flats hun ‘gedroomde’ plek vinden om als slapend de winter door te komen.

Het aantal vleermuizen waar het om gaat loopt volgens ecoloog Richard Witte in de honderden. Niet alleen vanuit Heemskerk, maar ook vanuit Beverwijk, Uitgeest en Castricum weten vleermuizen hun weg te vinden naar de Deborah Bakelaan.

Speciaal in het belang van de vleermuizen heeft men nu het sloop en bouwproces aangepast en worden er zelfs nieuwe overwinterplekken gerealiseerd in de nieuwe appartementengebouwen.

In de bijgaande reportage van RTV IJmond vertellen projectleider Peter van Raamsdonk, ecoloog Richard Witte en uitvoerder John van Meer er alles van.

Klik op de hoofdfoto voor de reportage van RTV IJmond