Toekenning Fonds voor Cultuurparticipatie maakt project Mediakunsteducatie IJmond mogelijk

Foto: Centrum voor de Kunsten

Verbeelding, creativiteit en techniek met elkaar verbinden zodat de basisschoolleerlingen van nu klaar zijn voor de wereld van morgen. Dat is wat Cultuurhuis Heemskerk en Centrum voor de Kunsten Beverwijk voor ogen hadden toen zij met Techport en met basisscholen de Lunetten, Otterkolken en de Zeester in gesprek gingen over het project Mediakunsteducatie IJmond.

Mediakunsteducatie IJmond kan door de toekenning van het Fonds voor Cultuurparticipatie starten. Het Fonds juicht de basisgedachte van creatief idee naar technische uitvoering én de brede samenwerking in de regio toe.

Media en techniek
Directeur Mirjam du Cloo van Cultuurhuis Heemskerk:
“We zijn heel blij dat we dit project kunnen gaan ontwikkelen. Het is enorm belangrijk dat kinderen goede educatie op krijgen het gebied van media en techniek. Dat is nu al belangrijk, maar dit wordt in de toekomst steeds belangrijker. Met het project Mediakunsteducatie IJmond kunnen we de scholen in Heemskerk en Beverwijk nog beter ondersteunen bij de ontwikkelingen in het onderwijs. Ook de samenwerking met Centrum voor de Kunsten Beverwijk en Techport biedt veel nieuwe mogelijkheden.”

Creatief
“Kinderen hebben van nature een levendige fantasie en zijn buitengewoon creatief. Ik vind het belangrijk dat ze die leren gebruiken, want iedere technische innovatie start bij het creatieve proces”, vult Debora Vollebregt, directeur Centrum voor de Kunsten Beverwijk aan. “Of zoals een deskundige onlangs in een vraaggesprek op TV zei: ‘De mens gaat het nooit winnen van de machine, dus waar we ons in moeten onderscheiden is verbeeldingskracht in plaats van rekenkracht.’ De maakindustrie is een grote bedrijfstak in IJmond, dus is het niet meer dan logisch dat we op school meer aandacht willen besteden aan onderzoek en experiment.”

Pilot
Cultuurhuis Heemskerk, Centrum voor de Kunsten Beverwijk, Techport en basisscholen de Lunetten, Otterkolken en de Zeester starten in januari 2019 met de pilot. De lessenreeksen, die Cultuurhuis Heemskerk en Centrum voor de Kunsten Beverwijk met de scholen ontwikkelen, sluiten aan bij de belevingswereld en directe leefomgeving van de leerlingen, de 21st Century Skills en de zeven werelden van de techniek. In 2021 wordt de pilot afgesloten met een MediakunstConferentie. Daarna kunnen alle scholen in Beverwijk en Heemskerk meedoen aan het programma Mediakunsteducatie IJmond.