Verhaal van de dag: 200 jaar ‘Stille Nacht, Heilige Nacht’

Foto: Wikipedia

Het Verhaal van de Dag neemt je vandaag 200 jaar mee terug in de tijd, naar 24 december 1818, toen de Oostenrijkse componist Franz Gruber de muziek schreef voor wat een van de grootste ‘wereldhits’ aller tijden zou worden: ‘Stille Nacht! Heilige Nacht’.

(tekst: Wim Meijer)

Op de tekst van de Oostenrijkse dichter en priester Joseph Mohr  componeerde hij de muziek, die de volgende dag, op 1e Kerstdag, voor het eerst te horen zou zijn in de St.Nikolauskirche in Oberndorf.

Al twee jaar lang had de tekst van Joseph Mohr op de plank gelegen. Op Kerstavond 1818 besloot Mohr om het gedicht de volgende dag te gebruiken gedurende de Kerstdienst. Wat echter ontbrak was de muziek. Hiervoor benaderde hij Franz Gruber, componist, organist en leraar op de school in Arnsdorf, en gedurende de Kerstdagen van 1818 plaatsvervangend organist in de kerk van Oberndorf.

Muizen
Nog diezelfde avond schreef Franz Gruber de melodie die geschikt moest zijn voor twee solostemmen, met koor en gitaar- begeleiding. De bijzondere keuze voor gitaarbegeleiding maakte Gruber noodgedwongen, omdat het orgel van de kerk kapot was, als gevolg van een kolonie hongerige muizen, die zich knabbelend een weg had gebaand door de balg van het kerkorgel.

Hieronder de originele ‘gitaarversie’ gespeeld in de Stille nacht Kap[el in Oberndorf

Familie Strasser
De volgende dag, op 25 december 1818, werd voor de eerste keer Mohr’s tekst op Gruber’s muziek ten gehore gebracht in de St.Nikolauskirche. Het was het begin van een muzikale tocht rond de wereld, die aanvankelijk lange tijd beperkt bleef tot de omgeving van Salzburg en het Tiroler Zillertal. De grote bekendheid van ‘Stille Nacht, Heilige Nacht’ kwam pas na 1830 dankzij de zingende Familie Strasser, een Oostenrijks gezin dat, net als later de Familie Von Trapp (Sound of Music), concerten gaf door heel Europa en zelfs in Amerika. ‘Stille Nach’ werd een van hun evergreens die wereldwijd met applaus en ontroering werd ontvangen.

Glas-in-lood vensters met de afbeeldingen van Joseph Mohr en Franz Gruber in Stille Nacht Kapel in Oberndorf Veertig talen
Sinds de Familie Strasser is Stille Nacht uitgegroeid tot ’s-werelds bekendste Kerstlied, dat inmiddels wordt uitgevoerd in 40 verschillende talen, en dat door honderden beroemde en minder beroemde artiesten op de plaat is gezet. Waar ‘Stille Nacht’ ook voor zorgde is dat Oberndorf wereldwijd op de kaart kwam te staan. Weliswaar verkeerde de originele St.Nikolauskirche in een zo slechte bouwkundige staat dat men deze heeft moeten afbreken, maar op diezelfde plaats staat nu een kapel die nog jaarlijks rond de Kerstdagen bezocht wordt door  ruim 50.000 mensen die daar met elkaar het ‘Stille Nacht, Heilige Nacht’ zingen. Een opname daarvan kan ik niet laten horen, maar de uitvoering van het beroemde King’s College Choir uit Cambridge zal er vast niet voor onder doen.