Kijken in de Tiny Houses in Heemskerk

Op zaterdag 13 april werd in Heemskerk een open dag gehouden van de Tiny Houses die sinds twee maanden hun plekje hebben gevonden aan Rijksstraatweg.

In totaal zijn er 4 Tiny Houses geplaatst waarvoor een vergunning is verstrekt voor 5 jaar met de mogelijkheid om die periode te verlengen met nog eens 5 jaar. Het is een bijzondere pilot van de Gemeente Heemskerk waarbij het mes aan twee kanten kan snijden.

De huisjes zou wellicht een relatief snelle manier kunnen zijn om te kunnen verzien in de toenemende huisvestingsbehoefte, vooral van kleine huishoudens. Daarbij lenen de Tiny Houses zich ook prima voor allerlei technieken op het gebied van duurzaamheid. Zo zijn de huisjes niet aangesloten op nutsvoorzieningen en riool. Door middel van zonnepanelen en accu’s voorziet men in de eigen energiebehoefte, en verder wordt er gebruik gemaakt van een speciaal toilet waarbij ook urine en ontlasting wordt gescheiden en afvalwater wordt gereinigd via een zogenaamd helofyten- of moerasfilter.

IJmond Nieuws ging een kijkje nemen bij de Tiny Houses en sprak daar enkele van de enthousiaste bewoners.

(klik op de hoofdfoto bovenaan dit artikel voor de complete reportage van IJmond Nieuws)